سرور HPE ML30 Gen10 با پیکر بندی ایستاده (Tower)، به عنوان یکی از سرور اچ پی محبوب میان کاربران و جزء اولویت های اصلی اغلب خریداران سرور می باشد. این سرور با ارائه کارایی بالا در سطح اینترپرایز و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی، توانسته جایگاه بسیار مناسبی در بین سرورهای نسل 10 اچ پی  G10برای خود ایجاد نماید. سرور HPE ML30 Gen10، به طور کلی برای حجم های کاری متداول و معمول در شبکه، سرور مناسبی است. بنابراین، این سرور یکی از گزینه های پیشنهادی برای دفاتر و شعب کوچک از یک سازمان و هم چنین شرکت هایی با کسب و کار کوچک یا متوسط (SBM)، که به علت بودجه محدودی که دارند، با صرف کمترین هزینه، خواستار سطح مطلوبی از امنیت اطلاعات، ذخیره سازی، دسترس پذیری، مدیریت شبکه و ارتقاء پذیری هستند، محسوب می گردد. در ادامه به بررسی سیستم سخت افزاری، ویژگی های عملکردی و فنی، مزایا، کاربردها و فناوری های به کار رفته در آن خواهیم پرداخت و در همین بین، مقایسه ای میان نسل دهم و نهم از این محصول صورت می پذیرد.

آشنایی با سرور HPE ProLiant ML30 Gen10 سرور 4 یونیته- 4 Units  HPE ML30 Gen10، برای کاربرانی که نیاز چندانی به سرعت بالا در پردازنده ندارد، بسیار مناسب است. با ایجاد یک سری تغییرات جزئی در این سرور اچ پی  و در نتیجه آن، بهر مندی از ویژگی های جدید و ارزشمند در سطح اینترپرایز، می توان به راحتی هزینه کل مالکیت Total Cost of Ownership یا به اختصار TCO را کاهش داد. یکی از مزیت های قابل ذکر این محصول، قابلیت اجرای مجازی سازی (Virtualization) است که در رده پایین نسل قبلی آن (Gen9)، این امکان وجود نداشت. سازگاری با حجم های کاری مختلف، از دیگر مزایای سرور HPE ML30 Gen10 می باشد، که با توجه به افزایش نزدیک به 30 درصدی ظرفیت هاردها نسبت به نسل 9، برای اموری مانند تهیه آرشیوArchive  و گرفتن بک آپ  Backupگزینه مناسبی محسوب می شود.

بیان این نکته خالی از لطف نیست که سرور HPE ML30 Gen10 به عنوان یکی از امن ترین سرورهای موجود در بازار به شمار می رود. چرا که علاوه بر فناوری نوین امنیتی HPE iLO Silicon Root of Trust، که در تمامی سرورهای نسل 10 اچ پی از آن استفاده شده است، قابلیت پشتیبانی از ماژول HPE Trusted Platform Module (TPM) را نیز به منظور پیشگیری از دسترسی های غیرمجاز و ارایه امنیت بالا در سطح اینترپرایز، دارا می باشد.  اگر کد نامعتبری تشخیص داده شود، فناوری Secure Recovery امکان برگشتن فریمور سرور، به آخرین نسخه مناسب و سالم و یا حالت کارخانه  را فراهم می‌کند.

در این سرور نسل 10 اچ پی، می توان از سه نوع پردازنده Intel Xeon، Pentium و Core i3 استفاده کرد. تراشه (Chipset) به کار رفته در این محصول، از سری Intel C246 می باشد. در صورتی که در نسل 9، از تراشه Intel  C236 استفاده شده بود. با توجه به نوع پردازنده استفاده شده، حداکثر هسته ارائه شده قابل دسترسی در HPE ML30 Gen9، 4 هسته بود که در نسل ده به حداکثر 6 هسته ارتقا یافته است.

در صورتی که از پردازنده Pentium G5400، دارای فرکانس 3.7GHz و حافظه  L3 Cache 4MB، استفاده شود، تعداد 2 هسته در دسترس خواهد بود. اگر پردازنده Core i3-8300، دارای فرکانس 3.7GHz و حافظه  L3 Cache 8MB، به کار گرفته شود، تعداد 4 هسته خواهیم داشت. و در نهایت، با استفاده از پردازنده های سری Intel Xeon – E ، با محدوده فرکانس 3.3GHz تا 3.8GHz و حافظه  L3 Cache 8MB/12MB، حداکثر 6 هسته در دسترس خواهد بود.

آشنایی با سرور HPE ProLiant ML30 Gen10

پردازنده Pentium G5400 و پردازنده Core i3-8300، فقط از رم های DDR4 با سرعت 2400MT/s پشتیبانی می کند. این در صورتی است که پردازنده های سری Intel Xeon – E ، قابلیت پشتیبانی از DDR4 نسل 10 با سرعت 2666MT/s را دارد و همین امر سبب می شود تا این سرور کارایی بالایی در اجرای اپلیکیشن ها داشته باشد.

این سرور از رم های UDIMM پشتیبانی می کند که دارای ویژگی امنیتی ECC هستند که موجب جلوگیری از Data Loss در سیستم می شوند. 4 عدد از این مموری، با حداکثر ظرفیت64GB  (دو ظرفیت دیگر :  8GB و 16GB)، دارای سرعت 2666MT/s، در دو کانال حافظه قرار دارند که هر کانال از دو ماژول DIMM پشتیبانی می کند. تعداد 4 اسلات PCIe نیز بر روی مادربورد این سرور قرار دارد.

کنترلری که به صورت تعبیه شده در سرور ML30 Gen10 قرار دارد، مثل سایر سرورهای نسل ۱۰ اچ پی، کنترلر نسل ۱۰ و کنترلر پیش‌فرض SATA HPE Smart Array S100i است. این کنترلر در واقع فرم دوباره طراحی شده HPE Smart Array است و انعطاف لازم برای این که بتوانید مناسب‌ترین کنترلر 12Gbps را متناسب با محیط کاری خود انتخاب کنید، فراهم می‌کند.

این سرور قابلیت استفاده از کارت های گرافیک سه بعدی و در سطح پیشرفته، که در طراحی های مهندسی دو بعدی و سه بعدی و تولید محتوای دیجیتالی کاربرد وسیعی دارند را فراهم آورده است. از جمله Nvidia Quadro P2000 و AMD Radeon Pro که در این سرور فقط توسط پردازنده های Intel Xeon پشتیبانی می شود.  منبع تغذیه ای که این سرور نسل دهم پشتیبانی می‌کند، (HPE 550W FSP Power Supply)، از ویژگی های مدیریت انرژی برخوردار بوده و به همین سبب منجر به کاهش مصرف انرژی می گردد. در هر دو نسل این محصول، از 6 عدد پورت USB3.0 پشتیبانی می شود. با این وجود، تعداد پورت های USB2.0  در سرور HPE ML30 Gen10 نسبت به نسل قبلی، از 4 پورت به 1 پورت کاهش یافته است. وجود پورت اختصاصی HPE iLO نیز سبب شده تا کارایی عملیات شبکه با پهنای باند اختصاصی بیشتر، بهبود یابد.

سرور اچ پی HPE ML30 LFF Gen10 از چهار هارد LFF پشتیبانی می کند. در صورت استفاده از Hot Plug LFF SAS/SATA ظرفیتی معادل 48TB(=4*12TB) ایجاد خواهد شد. یکی از تفاوت های نسل دهم و نهم این محصول، این است که در صورت بکارگیری از Non Hot Plug LFF SATA، علاوه بر فراهم بودن ظرفیتی معادل 16TB(=4*4TB) موجود در نسل نهم، امکان اضافه شدن درایو LFF  به صورت افزونه در ظرفیت معادل 8TB(=2*4TB) و مهیا نمودن در مجموع 24TB ظرفیت داخلی وجود دارد. و اما در صورت استفاده از Hot Plug LFF SATA SSD، ظرفیت برابر با 7.68TB(=4*1.92TB) خواهد بود.

سرور HPE ML30 SFF Gen10 از هشت هارد SFF پشتیبانی می کند. در صورت استفاده از Hot Plug SFF SAS ظرفیتی معادل 19.2TB(=8*2.4TB) ایجاد خواهد شد. در صورت بکار بردن Hot Plug SFF SATA ظرفیتی معادل 16TB(=8*2TB) ایجاد خواهد شد. یکی دیگر از تفاوت های نسل دهم و نهم این محصول، این است که در نسل دهم، از Hot Plug SFF SAS SSD پشتیبانی می شود که در نسل نهم شاهد چنین موضوعی نیستم. همین امر می تواند ظرفیتی برابر با  3.2TB(=8*400GB) ایجاد نماید. حداکثر ظرفیت سرور HPE ML30 Gen10 با بکارگیری Hot Plug SFF SATA SSD  فراهم می گردد که ظرفیتی معادل با 61.44TB(=8*7.68TB) ایجاد کند.