میانگین امتیاز 2 نفر به این نوشته 4.5 از 5 است.

در حدود یک سال قبل، شرکت هوا و فضای ایالات متحده آمریکا (ناسا) با همکاری شرکت Hewlett Packard Enterprise که به اختصار HPE شناخته می‌شود، توانست ابر رایانه Spaceborne Computer را در ایستگاه فضایی بین المللی مستقر کند. اکنون گزارش هایی در خصوص فعالیت های موفق ابر رایانه شرکت اچ پی ای منتشر شده است.

تجهیزات و سرور HPE در کاربردهای مختلف توانمندی بسیار زیادی دارند. همین امر در ابر کامپیوتر HPE SBC-2 نیز صدق کرده است. به طوری که با علام شرکت اچ پی ای بیش از 20 آزمایش مختلف علمی توسط این دستگاه انجام شده است که به مراتب نسبت به تجهیزات دیگر سرعت تحلیل بالاتری داشته است.

ویژگی های منحصر به فرد ابر کامپیوتر HPE Spaceborne Computer-2 چیست؟

ابر رایانه شرکت اچ پی ای توانسته است با ارائه ویزگی های منحصر به فرد خود رقبا را کنار بزند و اولین انتخاب ناسا برای پرتاب به سوی ایستگاه بین المللی باشد.

با توجه به نیاز به کاهش ارتباط ایستگاه فضایی با مرکز مدیریت در زمین و اتلاف زمان ، HPE این ابر رایانه را مبنی بر محاسبات لبه ای طراحی نموده است. محاسبات لبه ای این امکان را فراهم می‌کنند که از طریق هوش مصنوعی محاسبات مورد نیاز در محل آزمایش انجام شود و نیازی به ارتباط با مرکز ناسا در زمین نباشد.

همکاری شرکت HPE و ناسا

ابر کامپیوتر SBC-2 به دانشمندان برای پیشرفت در شناسایی عوامل پرتاب فضاپیمای سرنشین دار به سمت سیاره مریخ کمک خواهد کرد.

هوش مصنوعی در این کامپیوتر بسیار حرفه‌ای، کمک خواهد کرد تا با محاسبه و پردازش اطلاعات در همان محل ایستگاه فضایی، حجم داده‌هایی که به زمین ارسال می‌شوند به شدت کاهش یابد. در نتیجه ، تاخیری که در گذشته برای طی کردن این فرایند پیش می‌آمد به طرز چشم گیری کاهش یابد.

ابر کامپیوتر HPE چقدر سریع است؟

با اعلام شرکت هیولت پاکارد قبل از به کارگیری HPE SBC-2 ، ارسال 1.8 گیگابایت اطلاعات خام DNA به مرکز مدیریت ناسا و پردازش آن، بیش از 12 ساعت به طول می‌انجامید. اما اکنون می‌توان این حجم از اطلاعات را تا 92 کیلوبایت کاهش داد در مدت زمان 2 ثانیه آن را به زمین ارسال کرد.

تصویری از ابر رایانه HPE Spaceborne Computer-2 در فضاپیمای ناسا

آزمایش‌ها و وظایف HPE SBC-2

سوپر کامپیوتر HPE SBC-2 در تمام آزمایش‌هایی که نیاز به محاسبه در همان محل و زمان را داشته مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین به فضانوردان کمک می‌کند تا برنامه های جدید را از نظر درصد موفقیت و قابل اطمینان بودن مورد بررسی قرار دهد.

با اعلام اچ پی ای آزمایش‌های Spaceborne Computer-2 شامل موارد زیر می‌شود:

  • مراقبت‌های بهداشتی
  • پردازش تصویر
  • پرینت سه بعدی
  • فناوری 5G
  • راه حل‌های هوش مصنوعی
  • و …

یکی از آزمایش‌هایی که به کمک شرکت Microsoft انجام شد، مربوط به فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص میزان آسیب به دستکش‌های فضانوردان بود. در این آزمایش به کمک فناوری محاسبه لبه‌ای ناحیه های آسیب دیده به راحتی مشخص می‌شدند و مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان قرار می‌گرفتند.

فناوری پرینت سه بعدی در این دستگاه نیز به جایگزینی سریع قطعات و تعمیر دستگاه‌ها کمک شایانی می‌کند.

سخن پایانی

در ماه فوریه سال 2021 ، ابر رایانه SBC-2 به وسیله موشک CRS-12 شرکت SpaceX به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پرتاب و در ماه مه در آنجا راه اندازی شد. این ابر رایانه بر پایه دستگاه Edgeline EL4000 و سرور اچ پی ProLiant DL360 G10 توسعه یافته است و قرار است تا سال 2024 مورد استفاده قرار بگیرد.