میانگین امتیاز 18 نفر به این نوشته 4.7 از 5 است.

کاربران اندرویدی سال هاست این مورد را می‌شنوند که امنیت اندروید دستگاه آن ها پایین است و هکر ها می‌توانند به راحتی به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کنند. شاید تا چند سال پیش این حرف درست بود ، اما حالا می‌توان گفت که گوگل امنیت سیستم عامل خود را به طرز قابل توجهی افزایش داده است.

در مقابل آی او اس که سیستم عامل انحصاری اپل و رقیب مستقیم اندروید است ، از ابتدا امنیت مناسبی داشته است. در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا امنیت آی او اس بالا است و گوگل چطور توانست باگ های امنیتی خود را رفع کند. با ما در پردازش رایان پژواک همراه باشید.

10 سال تکامل امنیت در گوگل

در دهه گذشته ، رفته رفته شرایط حریم خصوصی کاربران در اندروید بهتر شده است. البته که دستگاه های اندرویدی قدیمی به دلیل دریافت نکردن آپدیت های امنیتی گوگل ، هنوز هم آسیب پذیر هستند. گوگل در سال 2018 با تعیین قوانینی شرکت های تولید کننده موبایل را موظف کرده است تا برای تولیدات خود ، آپدیت های امنیتی را تا 2 سال بعد از آن نیز ارائه دهند. در این بین شرکت هایی مانند سامسونگ اعلام کرده‌اند که محصولاتشان را تا 4 سال بعد از تولید ، به نسخه های جدید امنیتی آپدیت خواهند کرد.

هر ساله ، با افزایش تعداد آپدیت ها و کاهش زمان در دسترس قرار گرفتن آن ، کاهش و آسان تر شدن مراحل آپدیت برای عموم مردم و اسکن تمامی برنامه ها با Play Protect قبل از نصب ، کاربران اندرویدی با خیالی آسوده‌تر از تلفن های همراه خود استفاده می‌کنند. به طور کلی تمامی سیستم عامل های متن باز ( Open Source )  ، باگ های امنیتی بیشتری دارند. هکر ها با تست های سنگین می‌توانند راه های نفوذ به این اشکالات را پیدا کنند و برای کاربران و شرکت سازنده دردسرساز شوند.

چرا امنیت آی او اس قوی‌تر است؟

مقایسه امنیت اندروید و آی او اس

برای پاسخ به این سوال باید پایه طراحی این سیستم عامل را بررسی کنیم. از همان ابتدا اپل ، سیستم عامل خود را طوری طراحی کرد که بتواند برای هر بخش که دچار نقض ایمنی شد ، بسته آپدیت امنیت قرار دهد. به طور مثال در نظر داشته باشید در یک دستگاه اندرویدی و در یک دستگاه آی او اسی ، مشکل دوربین به وجود آمده است.

در دستگاه آی او اس ، مشکل امنیت همان بخش با سرعت زیادی ، رفع می‌شود و در قالب یک آپدیت امنیتی با حجم پایین ، در دسترس همه کاربران قرار می‌گیرد.

اما در طرف دیگر ، شخصی که دستگاه اندرویدی دارد ، باید منتظر بماند تا شاید بروزرسانی این مشکل توسط گوگل ارائه شود. همچنین بعد از در دسترس قرار گرفتن آن ، حجم بالای بسته ، مشکل دیگر آن بود . همین موارد سبب عقب ماندن اندروید در بخش بروزرسانی های امنیتی بود. به همین خاطر گوگل تصمیم بر ماژولار کردن اندروید گرفت.

اندروید ، ماژولار شد

شاید یکی از مهم ترین اقدامات گوگل برای افزایش امنیت اندروید ، محبوب ترین سیستم عامل تلفن همراه ، ماژولار کردن آن است. ویژگی هایی که این قابلیت به اندروید اضافه می‌کنند :

  • کاهش حجم بسته های آپدیتی

  • انتشار بسیار سریع تر در شرکت های مختلف تولید کننده موبایل اندروید

  • عدم نیاز به بسته های امنیتی مختلف برای کمپانی های مختلف

  • بروزرسانی بخش های مختلف بصورت جداگانه

ماژولار شدن اندروید در جهت افزایش امنیت اندروید

همین موارد آپدیت های گوگل را برای رفع باگ های امنیتی را سرعت بخشید. با ماژولار شدن سیستم عامل گوگل می‌توان گفت که امنیت اندروید به حد قابل قبولی رسید و در یک سطح ، با سیستم عامل آی او اس قرار گرفت.

گوگل پلی سرویس ، ایستگاه امنیتی گوگل

تمام دستگاه های اندرویدی که خارج از کشور چین قرار دارند ، به سرویس گوگل پلی دسترسی دارند. گوگل با ابزار Google Play Protect به راحتی بر روی برنامه های نصب شده روی گوشی ، جدای از اینکه از طریق گوگل پلی نصب شده اند یا نه ، کنترل میکند و با بررسی تمامی دسترسی ها ، امنیت اندروید کاربران خود را تضمین می‌کند.

بیشترین راه نفوذ به موبایل اندرویدی ، از طریق بدافزار و دور زدن الگوریتم های امنیتی است. برای جلوگیری از این مورد گوگل به کاربران خود توصیه می‌کند که اپلیکیشن های اندرویدی را صرفا از منابع معتبر همچون Google Play دریافت کنند. همچنین نصب برنامه های آنتی ویروس تا حد زیادی از آلوده شدن به بدافزارها جلوگیری می‌کنند.

امنیت اندروید ، در دستان شما

در هر سیستم عاملی ، کاربر باید با رعایت یکسری اصول ، امنیت دستگاه خود را حفظ کند. هر چقدر هم که بر روی امنیت سیستم عامل هایی مانند اندروید سرمایه گذاری شود ، اگر کاربر بدافزار هایی را نصب کند که منبع مشخصی ندارند ، به راحتی تمامی پروتوکل های امنیتی دور زده خواهد شد.

افزایش امنیت اندروید در دستان کاربران

راه هایی که ممکن است تلفن همراه شما به بدافزار آلوده شود :

  • نصب برنامه هایی که توسعه دهنده مشخصی ندارند
  • دسترسی دادن به سایت های نامعتبر
  • عدم استفاده از برنامه های آنتی ویروس
  • وارد کردن اطلاعات در صفحات جعلی (فیک پیج ها)
  • ورود به دارک وب
  • و …

اگرچه اندروید راهی طولانی برای تضمین کامل امنیت خود دارند ، شما به راحتی می‌توانید با رعایت چند نکته ساده ، مانع از سوء استفاده دیگران شوید و امنیت اندروید و اطلاعات شخصی خود را تامین کنید.