میانگین امتیاز 12 نفر به این نوشته 4.7 از 5 است.

بعد از مدت ها سرانجام شرکت مایکروسافت ، نسخه جدید سیستم عامل محبوب خود به نام ” ویندوز 11 ” را معرفی کرد . Windows 11 بیش از هر چیزی به ساده سازی رابط کاربری خود پرداخته تا با ارائه سبک جدیدی از UI نظر کاربران را به خود جلب کند . همچنین ، مشکلاتی که کاربران ویندوز 10 در طی چندین سال استفاده گزارش کرده بودند را ، برطرف کرده است .

در ادامه قصد داریم تا با این نسخه از سیستم عامل ویندوز  ، بیشتر آشنا شویم . همراه ما در پردازش رایان پژواک باشید .

ویژگی های جدید ویندوز 11

بی شک شما هم مانند کاربران دیگر مشتاقانه منتظر آشنایی با ویژگی های جدید ویندوز 11 هستید . قبل از اینکه به سراغ بررسی دقیق ویژگی های این نسخه بپردازیم ، از شما دعوت میکنیم تا تیزر رسمی معرفی نسخه 11 از سیستم عامل ویندوز را مشاهده نمایید .

منوی ویندوز وسط چین !

شاید اولین چیزی که در زمان کار با ویندوز 11 نظر شما را جلب کند ، منوی ویندوز است که مایکروسافت با سنت شکنی ، آن را در وسط تولبار قرار داده است . این کار باعث شده است تا طراحی ویندوز اندکی به رقیب خود یعنی مک بوک ، شبیه شود . البته که امکان تغییر موقعیت منوی ویندوز به جای همیشگی خود برای کاربرانی که این طرح را نمی‌پسندند ، وجود دارد .

منوی ویندوز وسط چین در ویندوز 11

این منو با گوشه های گرد ، بک گراند شیشه ای و آیکن های زیبای اپلیکیشن های مختلف ، بیش از پیش طراحی بروز خود را به رخ می‌کشد . در این منو به اسناد و برنامه هایی که اخیرا از آن ها استفاده کرده اید دسترسی خواهید داشت . در بالاترین قسمت هم ، نوار جستجو قرار دارد تا در سریع ترین زمان آنچه به دنبالش هستید را بیابید .

پشتیبانی از اندروید

مایکروسافت یکی دیگر از ویژگی های جذاب ویندوز 11 را ، امکان اجرای برنامه های اندرویدی اعلام کرده است . شما در جدیدترین نسخه ویندوز می‌توانید به راحتی برنامه هایی با فرمت apk را نصب و اجرا کنید . همچنین این کمپانی در تلاش است تا برنامه های اندروید را در فروشگاه خود عرضه کند .

اگرچه در حال حاضر برنامه هایی همچون NoxPlayer و BlueStacks و … این امکان را فراهم کرده اند ، اما باید دید که مهندسان ردموندی‌ چه قابلیت هایی برای رقابت ارائه می‌دهند .

این ویژگی فوق‌العاده جذاب قرار است در آینده با امکان نصب برنامه های سیستم عامل های مختلف روی ویندوز تکمیل تر هم شود .

چینش دلخواه برنامه ها

در این ورژن ، قابلیتی با عنوان ” Snap Layouts ” معرفی شده است . این ویژگی جدید ویندوز 11 سبب می‌شود تا به راحتی چینش برنامه های در حال استفاده انجام شود .

به لطف این ویژگی ، ویندوز یازده این قابلیت را پیدا کرده است تا چینش برنامه های مورد استفاده شما را به خاطر بسپارد . به عنوان مثال اگر در دسکتاپ شما سه برنامه در حال اجرا است و حالتی برای چگونگی نمایش آن انتخاب کرده اید ، برای دفعات بعدی که همین تعداد برنامه در حال اجرا است ، چینش مورد نظر شما خودکار انجام می‌شود .

خداحافظی با اسکایپ

به نظر می‌رسد طراحان مایکروسافت تصمیم گرفته اند تا با معرفی نرم افزار ” Microsoft Teams ” و استفاده پیش فرض از آن روی ویندوز یازده ، با اسکایپ خداحافظی کنند .

این برنامه برای کاربران عادی و سازمانی قابل استفاده است . شما می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن با دوستان و آشنایان خود در ارتباط باشید . در هر صورت اما ، مایکروسافت در تلاش است تا این برنامه را جایگزینی برای اسکایپ مطرح کند .

هوش مصنوعی در ویجت ها

در ویندوز های 8 و 10 ، مایکروسافت به دنبال معرفی و کاربردی کردن ویجت های مد نظر خود بود . در ویندوز 11 هم این روند به شکل جدی ادامه پیدا کرده است .

در ویجت های جدید دو تغییر بزرگ رخ داده است . اول اینکه توسعه دهندگان می‌توانند ویجت های مد نظر خود را طراحی و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند . اما این مورد صرفا در اختیار توسعه دهندگان نیست و کابران عادی هم می‌توانند فید های مورد نیاز را با استفاده از هوش مصنوعی ، در اختیار بگیرند .

 بیشتر بخوانید :  آشنایی با انواع سرور اچ پی

موارد بهبود یافته در ویندوز 11

بدون شک محصولات هر شرکتی دارای ایراداتی است . ویندوز های 8 و 8.1 و 10 که شباهت بیشتری به برادر کوچک تر خود ویندوز11 دارند هم ، دارای ایراداتی بودند . در طی 5 سال استفاده از این نسخه ها کاربران ویندوزی اشکالات پیش آمده در بخش های مختلف را در بخش گزارشات ویندوز بیان کرده اند . در ادامه اشکالات برطرف شده را بررسی میکنیم .

کاهش حجم آپدیت ها در ویندوز 11

آپدیت های ویندوز یکی از دردسر های کاربران ، به خصوص کاربران ایرانی ، در نسخه های قبلی بود . همین مشکل سبب شده بود تا اکثر افراد به دنبال راهی برای غیرفعال کردن آپدیت های پی در پی ویندوز بودند .

مایکروسافت مدعی شده است که در نسخه 11 ویندوز خود ، حجم بسته های آپدیت تا 40 % کاهش یافته است و در پس زمینه اجرا خواهد شد .

ویژگی های جدید برای ارتقاء گیمینگ

مایکروسافت اعلام می‌کند که در نسخه جدید سیستم عامل خود ، قابلیت های تازه ای برای بهبود عملکرد ویندوز در اجرای بازی ها ارائه کرده است . این موارد شامل HDR ، Direct Storage و DirectX 12 است .

این ویژگی ها سبب می‌شود تا ویندوز 11 در اجرای بازی ها جزئیات بیشتری را در عین سرعت بالاتر در اختیار گیمر قرار دهد . شما در ویندوز یازده تعدادی از قابلیت های کنسول ایکس‌باکس را در اختیار خواهید داشت .

قابلیت HDR به بهبود جزئیات بازی های قدیمی مبتنی بر DirectX 11 و DirectX 12 می‌پردازد . ویژگی DirectStorage هم مسئولیت تبادل سریع اطلاعات بین هارد ذخیره ساز و کارت گرافیک را به دوش می‌کشد .

مشخصات فنی مورد نیاز برای اجرای ویندوز 11

اگر به دنبال نصب ویندوز یازده هستید ، حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب آن به این شرح است :

CPU : 1 GHz or faster with 2 or more cores on a compatible 64-bit processor or System-on-Chip (SoC)

Graphics Card : Compatible with DirectX 12 or later with WDDM 2.0 driver

RAM : 4GB

Storage : 64GB

Display : 720p display that’s greater than 9 inches diagonally, 8 bits per color channel

System Firmware : UEFI, Secure Boot capable

یکی از مهم ترین تغییرات در ویندوز 11 نصب به نسل قبل خود ، محدود بودن قابلیت نصب بر روی سی پی یو های 64 بیتی است . این مورد به معنی عدم پشتیبانی ویندوز 11 از برنامه های 32 بیتی نیست و همچنان از این برنامه ها پشتیبانی می‌شود .

انتظار می‌رود بعد از انتشار نسخه اصلی ویندوز 11 بتوان آن را روی سرور های مختلفی مانند سرور HP نصب و راه اندازی کرد .

ویندوز 11 در چه تاریخی در دسترس قرار خواهد گرفت ؟

حال که با ویندوز 11 آشنا شدید ، این سوال برایتان ایجاد می‌شود که ” چطور می‌توانم ویندوز 11 را نصب کنم ؟ ” . در پاسخ به سوال شما باید بگوییم ، در حال حاضر نسخه های اصلی این سیستم عامل منتشر نشده است . اما می‌توانید نسخه آزمایشی آن را که مایکروسافت در اختیار کاربران قرارداده است نصب کنید ( توصیه نمی‌شود ) .

با اعلام ناشران ، ویندوز یازده بصورت رایگان و در قالب آپدیتی برای ویندوز 10 ارائه می‌شود . زمان تقریبی انتشار آن هم در ماه های مهر و آبان تخمین زده می‌شود .

منوی ویندوز وسط چین !

چینش دلخواه برنامه ها

خداحافظی با اسکایپ

هوش مصنوعی در ویجت ها

کاهش حجم آپدیت ها در ویندوز ۱۱

ویژگی های جدید برای ارتقاء گیمینگ

CPU : 1 GHz or faster with 2 or more cores on a compatible 64-bit processor or System-on-Chip (SoC)

Graphics Card : Compatible with DirectX 12 or later with WDDM 2.0 driver

RAM : 4GB

Storage : 64GB

Display : 720p display that’s greater than 9 inches diagonally, 8 bits per color channel

System Firmware : UEFI, Secure Boot capable

با اعلام ناشران ، ویندوز یازده بصورت رایگان و در قالب آپدیتی برای ویندوز ۱۰ ارائه می‌شود . زمان تقریبی انتشار آن هم در ماه های مهر و آبان تخمین زده می‌شود .