انواع سرور اچ پی موجود در بازار ایران می تواند برای هر خریداری کمی گیج کننده باشد. در این مقاله قصد داریم که به معرفی انواع سرور hp بپردازیم و راهنمایی را برای شناسایی انواع مدل سرور hp ارائه کنیم و همچنین سعی شده است راهکارها و معرفی به نوعی باشد که به شما در هنگام خرید و فروش انواع سرور hp کمک کند.

سرور HP یکی از قدیمی ترین سرورهای موجود در دنیا (قدمتی در حدود ۲۶ سال) برای راه اندازی دیتاسنتر و مجازی سازی به شمار می رود و بدون شک رهبری این بازار در سال های آتی نیز با نوآوری هایی که در این صنعت ارائه نموده، به دست این شرکت خواهد بود. در حال حاضر شرکت اچ پی سرور نسل ۱۰ (HPE Proliant G10) را با هدف افزایش ظرفیت محاسباتی و سرعت ارائه خدمات، طراحی، تولید و روانه بازار نموده است.

بهترین سرور اچ پی دنیا زیرساخت های دنیای فناوری اطلاعات نیز بخصوص در مراکز داده، به منظور ارائه سرویس های بیشتر، با سرعت و کیفیت بهتر، روز به روز در حال تغییر است. بعلاوه هزینه های ذخیره سازی اطلاعات کاربران نیز در حال افزایش است. بنابراین یکی از چالش های بحث برانگیز شرکت ها و سازمان ها، یافتن راه حل هایی است که هزینه های جاری را به هر نحوی کاهش دهد. تمامی سعی و تلاش کمپانی اچ پی این است که در هر صنعت، محصولاتی اعم از سرورها و یا انواع استوریج HP متناسب با آن صنعت ارائه نماید. این مورد موجب گردیده تا این شرکت یکی از طلایه داران و پرچمداران عرصه تولید سرور و تجهیزات ذخیره سازی در دنیای فناوری اطلاعات باشد.

این سرورها به مانند سرورهای ‌ProLiant DL هستند، با این تفاوت که به صورت عمودی (تیغه‌ای) در رک قرار می‌گیرند. این مدل سرور hp به مانند سرورهای سری DL قابلیت‌ها خوبی را در تمام زمینه‌های پردازشی، ذخیره‌سازی، شبکه و مجازی‌سازی دارد. علت استفاده از آن‌ها در حالت عمومی آن است که فضای کمتری به‌این سرورها اختصاص داده شود و در نتیجه تعداد بیشتری از سرورها و تجهیزات شبکه را بتوان در فضای کمتری قرار داد.

تمامی نکات فنی و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این سرورها به مانند ‌ProLiant DL هستند. با این تفاوت که از نظر فضا کمی جابجایی داریم.

بهترین سرور اچ پی دنیا

اساس کار سرورهایی که تا اینجا خواندیم ایجاد یک شبکه بر اساس مدل‌های سنتی شبکه بود. البته در نسل دهم تمامی سرورها تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا فناوری‌هایی نظیر مجازی‌سازی، هوش مصنوعی، پردازش‌های ابری و سایر تجهیزات شبکه به خدمت گرفته شوند، اما با این حال به خاطر قدیمی بودن بسیاری از ساختار امکان ایجاد آن‌ها به صورت کامل در این دسته از انواع مدل سرور hp وجود نداشت. به همین خاطر شرکت HPE انواع سرورهای متفاوتی را به بازار معرفی کرد.

این مدل به نام HPE Synergy نام گرفت و توسط سایت آی‌تی‌باز برای اولین بار در ایران عرضه شده است. در این سری از سرورها ما با ساختارهای بسیار پیشرفته‌تری روبرو هستیم. مهمترین تغییری که در اینجا شاهد آن بودیم این است که مدیریت شبکه از حالت سخت‌افزاری به کاملا نرم‌افزاری تغییر کرده است.

هنگامی که سخن از سرورهای قدرتمند به میان می‌آید، نام شرکت HPE نامی است که بی شک می‌توان به آن اطمینان کرد و از آن نام برد. شرکت HPE انواع گوناگونی از سرورها، ذخیره‌سازها، تجهیزات شبکه و دیتاسنتر را به بازار عرضه کرده است. تعداد و مدل‌هایی این سرورها به قدری زیاد است که خود مجالی بزرگ می‌خواهد که بتوانیم به تمام آن‌ها بپردازیم.

در بازار ایران انواع سرور hp شامل چند مدل اساسی سرورهای سری ‌ProLiant DL (که به آن سرورهای رکمونت نیز می‌گویند)، سرورهای سری ‌ProLiant ML (که به آن‌ها سرورهای ایستاده و یا تاور نیز می‌گویند)، سرورهای سری ‌ProLiant Blade ( که به آن‌ها سرورهای تیغه‌ای یا بلید نیز گفته می‌شود) و سرورهای Synergy (که به عنوان فریم سرورهای ماژولار نیز شناخته می‌شوند) از شناخته‌ترین سرورهایی هستند که در بازار ایران عرضه می‌شوند.

با این حال مدل‌هایی نظیر HPE Apollo، HPE Superdome Flex، HPE Simplivity، HPE Edgeline، HPE Cloudline و HPE Composable Rack نیز وجود دارند که همگی با طیف نسبتا گسترده‌ای از وظایف و ساختارها به بازار عرضه شده اند که پرداختن به تمامی آن‌ها در این مقاله ممکن نیست. با این حال سرورهای اچ پی همگی یک وظیفه دارند و آن هم این است که بتوانند به شما بالاترین قدرت پردازش را بدهند.

در آی تی ما انواع سرور hp را با جداول مشخصات، توضیحات فنی کامل و پشتیبانی مشاوره فنی را ارائه کرده‌ایم که می‌توانید به آن مراجعه کنید اما در اینجا سعی می‌کنیم که انواع سرور hp را با کارایی آن‌ها را توضیح مختصری دهیم.

در قدم اول معرفی سرورهای اچ پی ما باید تقسیم‌بندی خود را بر اساس نیازمندی‌های سازمانیمان مشخص کنیم. برای این کار می‌توانیم از دو مدل شرکت HPE و یا مدل تجربی استفاده کنیم. اگر شما تا کنون از شرکت HPE خریدی نداشته‌اید احتمالا نمی‌توانید با مدل این شرکت به خوبی کار کنید برای همین ما مدل تجربی را توضیح می‌دهیم و برابر آن در مدل شرکت HPE را نیز توضیح خواهیم داد.

به صورت کلی نیازهای که در سرورهای اچ پی مطرح می‌شود شامل دو گزینه تعداد کاربر و حجم پردازش مورد نیاز است. هرچه تعداد کاربران در یک شبکه بیشتر باشد و یا آنکه نیاز به پردازش بیشتری وجود داشته باشد، مدل‌های قوی‌تری باید استفاده شود.

در شرکت‌های تازه بنیاد و یا در کسب و کارهای کوچک که تعداد که کم است و یا در زمانی که پردازش‌ها محدود به چند برنامه ساده آفیس، حسابداری و وبگردی می‌شود. همیشه می‌توان از سرورهای سری ‌ProLiant ML استفاده کرد. این سرورها قابلیت‌های خوبی را برای شبکه‌های کوچک و کسب و کارهای ساده در اختیار ما می‌دهند.

در صورتی که شرکت شما کمی شلوغ تر است و تعداد کاربران بیشتری دارید و نیازمند بهره‌گیری از نرم‌افزارهای سنگین‌تری هستید دو انتخاب دارید. یا سرور‌های سرورهای سری ‌ProLiant ML را تقویت کنید و یا آنکه به سراغ سرورهای سری ‌ProLiant DL بروید. البته توجه کنید که‌این انتقال به معنای تغییرات عمده در اتاق سرور و تجهیزات شبکه است.

در مدل سرورهای سری ‌ProLiant ML شما می‌توانید تا دو پردازنده را در مادربرد سرور استفاده کنید. همچنین امکان ارتقای رم را تا ظرفیت یک ترابایت را در اختیار دارید. تمامی نرم‌افزارهای مجازی‌سازی، مدیریت و امنیتی و نیز تمامی سیستم عامل‌ها و همچنین بردهای تخصصی مانند iLO را در اختیار داشته باشید. در این سرورها تمامی نرم‌افزارها به راحتی نصب می‌شوند و می‌توانند به راحتی به تعداد قابل قبولی از کاربران خدمات دهی انجام دهند.

از سوی دیگر اگر شما خواهان آن هستید که از یک ورک استیشن قوی برای اجرای برخی از نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی و یا پردازشی استفاده کنید، سرورهای سری ‌ProLiant ML می‌توانند ابزار مفید برای این منظور باشند و قدرت بسیار خوبی را به نسبت رایانه‌های شخصی در اختیار شما بگذارند. این سرورها می‌توانند به راحتی با کارت‌های گرافیکی و سایت تجهیزات سخت‌افزاری به خوبی سازگار شوند و در عین حال خروجی‌های قابل قبولی را نیز برای اتصال به انواع نمایشگرها و یا سایر تجهیزات ارائه کنند.

این سرورها از نوع ML قوی تر هستند و به خاطر آنکه در رک (Rack) نصب می‌شوند، به آن‌ها سرورهای رکمونت (Rackmount) نیز می‌گویند. این سرورها طیف نسبتا گسترده‌ای از سرورها و نسل‌های سرور را شامل می‌شود. در اینجا ما با انواع مدل سرور hp روبرو هستیم و تقریبا تمام شناختی که بسیاری از کاربران از انواع سرور hp دارند مختصر به‌این سری از انواع مدل سرور hp است. در اینجا ما می‌توانیم از سرورهای قوی سری DL380 و DL 560 نام ببریم که با دو و چهار پردازنده و داشتن تعداد بیست و چهار تا نود شش اسلات رم قدرت بسیار خوبی را برای پردازش و ارائه خدمات به کاربران می‌دهند.

سرورهای رکمونت تمامی قدرتهای سرور را در اختیار کاربران می‌گذارند. امکان نصب تمامی قطعات سخت‌افزاری برای افزایش توان، امنیت و یا ذخیره‌سازی را دارند. و همچنین از آخرین فناوری‌های سخت‌افزاری شرکت HPE پشتیبانی می‌کنند.