میانگین امتیاز 15 نفر به این نوشته 4.8 از 5 است.

امروزه بشر با بهره‌گیری از توانایی های هوش مصنوعی در صنایع مختلف ، توانسته تا دقت و سرعت در فرایند کاری را به طور قابل قبولی افزایش دهد . این صنعت که روز به روز بر خواهان آن افزوده می‌شود ، ممکن است در آینده ای نه چندان دور مشکلاتی را برای انسان به وجود بیاورد .

مشکلات و خطراتی که بسیاری از کارشناسان آن را گوشزد می‌کنند . در همین حال افرادی معتقدند که این نظریات صرفا برای جلب توجه است . در ادامه چند مورد از مهمترین تهدیدات هوش مصنوعی را برایتان بیان خواهیم کرد و بعد از مطالعه آن ها ، نظرات خود را با ما در میان بگذارید . همراه ما در پردازش رایان پژواک باشید .

چرا هوش مصنوعی می‌تواند تهدید محسوب شود ؟

این تکنولوژی که هر لحظه پیشرفته تر از قبل خواهد شد ، پتانسیل تبدیل شدن به یک تهدید چه کوچک و چه بزرگ را دارد . در حال حاضر ، دانشمندان صرفا از هوش مصنوعی در جهت مثبت و رفع مشکلات استفاده می‌کنند ، اما در آینده مشخص نیست که از این مورد برای اهداف مخرب استفاده شود یا نه .

چرا هوش مصنوعی می‌تواند تهدید محسوب شود

خطر های احتمالی با توجه به پیچیدگی نرم افزار هوش مصنوعی ، تقویت می‌شوند. حتی این احتمال وجود دارد ربات های ساخته شده به ارتقا خودشان بپردازند. چندی پیش فیلسوف Niklas Bostrom در کتاب خود طرحی بیان کرد که می‌گوید : ” فرض کنید یک هوش مصنوعی برای تولید گیره کاغذ برنامه ریزی شده است. اگر این هوش مصنوعی به اندازه کافی هوشمند باشد ، میتواند دنیا را برای رسیدن به هدف خود بهم بریزد. “

اما این موارد به نظر نمی‌رسد که تحقق پیدا کنند ، به همین دلیل در ادامه واقع بینانه تر به این مسئله می‌پردازیم .

1. خطر از بین رفتن مشاغل انسانی

حتی این پدیده امروزه هم باعث شده است تا تعداد زیادی از افراد ، شغل خود را از دست دهند . به طور مثال کارخانه های تولید خودرو را می‌بینیم که ربات های پیشرفته را جایگزین نیروی انسانی کرده‌اند یا هوش مصنوعی که سرور اچ پی به دنبال آن است . تصور کنید در آینده با گسترش هوش مصنوعی چه اتفاقی رخ خواهد داد ؟ کمپانی های بزرگ و کوچک به دنبال استفاده از ربات ها خواهند بود تا در عین کاهش هزینه ها ، سود و سرعت بیشتری در اختیار بگیرند . این مورد شاید مهم ترین تهدید برای انسان باشد .

خطر از بین رفتن شغل ها توسط هوش مصنوعی

این حقیقت وجود دارد که ربات ها با کمک هوش مصنوعی ، عملکرد بسیار دقیق تری نسبت به انسان در کارهای مختلف دارد. این عملکرد بهتر با هزینه کمتر نیز همراه شده است . به عنوان مثال ربات هایی که بیماری ها را تشخیص میدهند از متخصصینی که سال ها در این حرفه تلاش کرده اند بهترند .

همین موارد است که به ما هشدار می‌دهد ربات ها تا چه اندازه برای مشاغل خطرآفرین خواهند بود و می‌توانند حتی بوجود آوردنده یک فاجعه اجتماعی و اقتصادی باشند.

بیشتر بخوانید : معرفی و بررسی ویندوز 11

2. نیروهای نظامی خودمختار

حتما تا حالا نمونه هایی از ردیابی خودکار اهداف توسط موشک ، مشخص کردن تجهیزات استتار شده ، ردیابی افراد از طریق تشخیص چهره و … را مشاهده کرده‌اید. همه این ها موارد ساده‌ای از هوش مصنوعی در صنعت دفاعی است . کشور های زیادی مانند چین ، روسیه و آمریکا از هوش مصنوعی به شیوه های مختلفی در تجهیزات نظامی خود استفاده می‌کنند.

کارشناسان زیادی با اخطار به سازمان ملل به دنبال محدود کردن این ویژگی هستند . آنان بیان می‌کنند که چطور می‌توانیم به هوش مصنوعی اجازه دهیم با الگوریتم های خود راجع به زندگی و مرگ انسان ها ، تصمیم‌گیری کنند ؟!

3. هکر های قوی‌تر ، امنیت کمتر

شرکت های زیادی وجود دارند که طی سال های متوالی سعی داشته اند با استفاده از الگو های مختلف ، ربات های امنیتی خود را به کمک هوش مصنوعی تکمیل کنند. در سمت مقابل ، ارتقا همه جانبه ابزار های هکر ها ، دقت نفوذ به هر دستگاهی را افزایش داده است .

امنیت با هوش مصنوعی

امنیت و حریم شخصی در دنیای امروز یکی از معیار های جدانشدنی از زندگی هر فرد است . اگر اطلاعات شخصی یک فرد عادی در اجتماع افشا شود ، تبعات روحی و روانی بسیار بدی روی او خواهد گذاشت . به طور مثال در نظر داشته باشید که سیستم های تشخیص چهره به قدری افزایش یابد که با عینک های پیشرفته چهره افراد اسکن و شناسایی شوند . این مورد شاید باعث گسترش فشار حکومت های استبدادی بر روی مردم شود یا اینکه افراد یا گروه هایی با هدف خاص از آن استفاده کنند.

4. اخبار جعلی از زبان افراد مشهور

جعل تصاویر و ویدیو با دیپ فیک

انتشار اخبار و مصاحبه های جعلی از طرف افراد مشهور جامعه ، چندین سال است که معضلی بزرگ برای سلبریتی ها و شخصیت های مهم محسوب می‌شود. یکی از تکنولوژی هایی که به این قضیه دامن می‌زند ، “دیپ فیک” است . دیپ فیک سبب شده است تا تشخیص ویدیو های ساختگی از اصلی دشوار باشد .

افراد سودجو با ساخت ویدیوهایی از تصویر پروفایل شبکه اجتماعی افراد ، در تلاش‌اند تا از آن ها باج دریافت کنند. هوش مصنوعی نیز کمک شایانی کرده است تا چهره و صدای فرد شبیه سازی شود.

۱ . خطر از بین رفتن مشاغل انسانی

۲. نیروهای نظامی خودمختار

۳. هکر های قوی‌تر ، امنیت کمتر

۴. اخبار جعلی از زبان افراد مشهور