میانگین امتیاز 3 نفر به این نوشته 4.3 از 5 است.

رایزر کارت چیست ؟

PCIe ها برای بهره‌مندی شما از سرعت و کارایی بالا در اختیارتان قرار گرفته‌اند و با توجه به سرعت زیادی که هر روز به آن نیاز بیشتری پیدا می‌کنیم، به تکنولوژی‌های پرسرعت بیشتری نیاز داریم. چه بسا که در آینده‌ای نزدیک دیگر نسخه‌های ۵ و ۶ در PCIe ها هم پاسخگوی نیاز ما نباشد و تکنولوژی‌های سریعتری به میان آیند.

PCIe چیست؟

به صورت خلاصه PCIe را تعریف می‌کنیم اما برای مطالعه بیشتر در این زمینه مطالعه مطلب ” بررسی انواع اسلات کامپیوتر: AGP، ISA، PCI، PCIe، PCIX ” مفید است. PCIe در واقع سریال باس پرسرعتی است که می‌توانیم کارت های مختلفی را روی آن نصب کنیم. مثلا کارت گرافیک، کارت شبکه، HBA کارت، SAS Controller و SAS Expander.

یکی از مشکلات اصلی این رایزر ها این بود که فقط میشد از اسلات های X16 مین بورد استفاده کرد و اگر مین بوردی انواع دیگری از اسلات مثل X8، X4، X2 و X1 داشت عملا قابلیت استفاده از این رایزرها وجود نداشت. برای همین رایزرهای تبدیل X1 به X16 به وجود اومد که در واقع اسماً اسلات X16 رو روی خودش داشت و عملا همون X1 رو میتونست به گرافیک ها برسونه. برای همین برای استفاده کارت گرافیک برای مقاصد دیگه ای غیر از ماینینگ مناسب نبود. این رایزرها در ابتدا برق رو از مین بورد تامین میکردن برای همین پایداری خوبی در مورد ریگ های ماینینگ نداشتن. سری بعدی این رایزر ها با داشتن سوکت تامین برق جداگانه عملکرد بهتری در مورد ریگ های ماینینگ از خودش نشون میداد.

ولی باز هم این رایزرها پایداری کاملی نداشتن و بعد از مدتی معمولا خراب میشدن. علاوه بر این پهن بودن کابل این رایزرها قدرت مانور برای چینش مناسب گرافیک ها رو از کاربر میگرفت. برای همین رایزرهایی به صورت بورد های الکترونیکی ساخته شد و اتصال این دو بورد الکترونیکی بین مین بورد و قطعه اصلی رایزر با یک کابل نازک USB انجام میگرفت. این نسل از رایزر ها هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرن.