از سال ۱۹۸۹ شرکت HP به عنوان یک شرکت پیشرو و توسعه دهنده در عرصه سیستم های RAID (Redundant Array of Independent Disks) شناخته شد. این فناوری توانسته قابلیت های ذخیره سازی، کارایی و دسترسی پذیر بودن داده را به بالاترین میزان خود برساند و در زمینه ذخیره سازی داده ها راهکارهای کاملی را ارائه دهد.تکنولوژی RAID به عنوان یک تکنولوژی استاندارد امروزه در اغلب ذخیره سازهای تحت شبکه و آنلاین اطلاعات موجود می باشد.  RAID های مدل ۰، ۱، ۱۰، ۵، ۶، ۵۰ و ۶۰ توسط اسمارت کنترلرو باطری اچ پی ای  پشتیبانی می شوند. با استفاده از این سیستم اطلاعات و داده ها محافظت شده، و می توان آرایه ها را بی هیچ وقفه ای در دسترسی داده ها اصلاح نمود.

قابلیت های اسمارت کنترلر HP

  • قابلیت انجام فعالیت I/O در مانیتورینگ
  • امکان پیگیری پارامترهای مهم و کلیدی
  • پیش بینی کردن مشکلات احتمالی سیستم
  • انجام و اصلاح مشکلات پیش آمده
  • انجام عمل ریکاوری به صورت اتوماتیک
  • مدیریت کردن خطاهای پیش آمده
  • حفاظت در مقابل Downtime

یکی از این قابلیت های مهم انتقال دیتا بین سرور و استوریج خارجی Storage و همچنین بین مدل های مختلف HPE Smart Array Controller بدون ایجاد هیچ گونه وقفه در سیستم است.

این کنترلرها برای ارائه بهترین کارایی در RAID از پردازنده، Cache و درایو برخوردارند. همچنین برای کاهش میزان خطا و از دست دادن  دیتا در هماهنگی با هارد درایوهای استفاده شده (SATA  یا SAS ) قرار می گیرند. کنترل سیستم RAID توسط موتور چند پردازنده ای و چندین هسته ای آرایه هوشمند انجام می شود. پردازنده RAID-on-chip یا ROC با فرکانس MHZ600 در کنترلرهای کنونی مورد استفاده قرار می گیرد.

اکنون سیستم عامل های موجود از RAID که با نام نرم افزار RAID نامیده می شود پشتیبانی می کنند و مسئولیت ایجاد و مدیریت درایوهای منطقی Logical  که فاقد سیستم عامل اند را عهده دار هستند. نرم افزار موسوم به RAID تنها با در اختیار گرفتن مقادیری از منابع سرور، کارایی را بهبود بخشیده و تحت تاثیر قرار می دهد.

برای پیاده سازی انواع مختلف RAID اغلب سرورهای HP به همراه سخت افزار کنترلر آرایه هوشمند  Smart Array Controller  به فروش می رسند. یکی از این ابزارهایی که HP به منظور انجام پیکربندی RAID روی سرور در اختیار شما می گذارد ACU یا HPE Array configuration Utility است. با استفاده از این نرم افزار امکان ایجاد و تغییر در پیکربندی انواع مختلف RAID در محیط گرافیکی برای شما مهیا می گردد. شما بایستی پیش از اقدام به نصب سیستم عامل روی سرور خود، پیکربندی ACU را به صورت سخت افزاری با استفاده از نرم افزار RAID انجام داده باشید.

ابزار ACU فقط قابلیت استفاده روی کنترلر آرایه هوشمند اچ پی را دارا می باشد. با استفاده از این نرم افزار شما می توانید امکاناتی از قبیل ایجاد و حذف RAID، توسعه RAID، ایجاد تغییر در نوع RAID، ساخت و حذف درایو منطقی و مدیریت درایوها و غیره را در اختیار داشته باشید.

کنترلرهای Smart Array از مدلهای مختلفی که دارای کاربردها و کارایی های متفاوتی هستند برخوردار است. به طور معمول شروع نام هر مدل از این کنترلرها با حرفی مانند P می باشد که در ادامه عددی سه رقمی مانند 420 قرار گرفته و انتهای آن با حرف دیگری بسته می شود. بنابراین در کل این کنترلرها از 5 کاراکتر برخوردارند مثل P440 – P441 – P840  P841 – – P420 و غیره.