HPE ProLiant DL80 G9 یکی از گزینه های مقرون به صرفه و اقتصادی در بین سرور اچ پی رک مونت نسل 9 اچ پی Gen9 محسوب می شود. این سرور به طور کلی برای حجم های کاری متداول و معمول در شبکه، سرور مناسبی است. بنابراین، یکی از گزینه های پیشنهادی به شرکت هایی با کسب و کار کوچک یا متوسط (SMB – Small and Medium-sized Business) که با کمترین هزینه، خواهان سطح مطلوبی از ذخیره سازی، مدیریت شبکه و ارتقاء پذیری هستند، سرور HPE ProLiant DL80 Gen9 می باشد. این سرور برای اموری مانند تهیه آرشیو و گرفتن بک آپ Back up  نیز گزینه مناسبی است. در ادامه نگاهی به ماهیت سخت افزاری و عملکردی این سرور خواهیم داشت.

این سرور توانایی پشتیبانی از دو پردازنده  2P CPUرا دارد. در ابتدا می توان از یک پردازنده در آن استفاده نمود و سپس در صورت نیاز آن را به دو پردازنده ارتقاء داد. این سرور از تراشه Intel C610 بهره‌مند است و اکثر پردازنده های 3 و 4 E5-2600  Intel Xeon را پشتیبانی می‌کند. در نتیجه با بکارگیری 4 تا 14 هسته (حداکثر 28 هسته در حالت دو پردازنده ای)، سرعت و کارایی عملیاتی بالایی را ارائه می‌دهد.

سرور اچ پی DL80 G9 با پشتیبانی از رم های پرسرعتDDR4  RAM با سرعت های 1600، 1866، 2133 و 2400 مگاهرتز و تعداد حداکثر ۸ اسلات DIMM  (هر پردازنده 4 اسلات و 4 کانال)، بیشینه ظرفیت رم ۲۵۶ گیگابایت را فراهم می سازد و با بهره گیری از ماژول HPE DDR4 SmartMemory 2400 MHz کارایی عملیاتی حداکثر تا ۱۴ درصد افزایش و مصرف انرژی حداکثر تا ۳۷ درصد کاهش می یابد. اسلات ها RAM Slot قابلیت پشتیبانی از دو نوع رم LRDIMM و RDIMM را دارا هستند اما نمی توان بصورت همزمان از هر دو نوع رم استفاده کرد. کش مموری Cache Memory این سرور در محدود 10MB LLC تا 35MB LLC می باشد.

این سرور در دو فرمت8-12 Hot Plug LFF  و 4-8 Not Hot Plug LFF  عرضه شده است که در حالت اول حداکثر 96 ترابایت (12 هارد درایو های LFF با ظرفیت 8 ترابایت)، و در حالت دوم حداکثر 32 ترابایت (8 هارد درایو های LFF با ظرفیت 4 ترابایت) فضای ذخیره سازی داخلی دارد. این سرور از کنترلر  SATA HPE Dynamic Smart Array Controller B140i برای رید داده Data Raid استفاده می کند که قابلیت اجرای RAID های 0 و 1 و 5 را دارد و در صورت نیاز می توان کنترلر HPE H240 FIO یا P440 را بر آن نصب نمود.  در این سرور نسل ۹ اچ پی، تا 7 کارت توسعه PCIe 3.0 را می توان برای دو پردازنده استفاده نمود. رایزرهای PCIe مختلفی می توان روی مادربورد این سرور استفاده نمود. در حالت پیشفرض یک گرافیک on-Board Matrox G200eH2 روی این مدل تعبیه شده است.

در این محصول، این قابلیت فراهم شده که دو عدد فن Cold Swap، در جلوی CPU ها قرار بگیرد که در حالت تک CPU دو فن و  در حالت جفت CPU می توان تا حداکثر 5 فن تعبیه نمود. منابع تغذیه ای که این سرور پشتیبانی می‌کند، از ویژگی های مدیریت انرژی برخوردار بوده و به همین سبب منجر به کاهش مصرف انرژی می گردد که در دو مدل HPE 550W FIO Power Supply و HPE 900W AC 240V DC Redundant Power Supply در آن استفاده شده است.معرفی سرور مقرون به صرفه HPE ProLiant DL80 G9

از فناوری های به کار رفته در این سرور می توان به پشتیبانی از ماژول HPE Trusted Platform Module (TPM) به منظور پیشگیری از دسترسی های غیرمجاز و ارایه امنیت بالا در سطح اینترپرایز، و فناوری HPE Integrated Lights-Out (iLO) جهت مانیتورینگ و پشتیبانی از راه دور سرور اشاره نمود.

در مجموع می توان گقت این سرور با قیمتی مقرون به صرفه و امکانات خوبی که ارائه می دهد، یکی از گزینه های اصلی برای شرکتهایی با بودجه محدود، که قصد ارتقا سیستم شبکه کاری خود را دارند، به حساب می آید و به جای خرید سرور های دست دوم، می توانند با تهیه سرور HPE ProLiant DL80 G9  از قابلیتهای بسیار مناسب آن بهره ببرند. در واقع در میان سرورهای سری DL می توان لقب ارزانترین سرور را به آن داد.