CPUهمان واحد پردازشگر مرکزی (Central Processing Unit) اصلی ترین سخت افزار کامپیوتر به حساب می آید. بارزترین ویژگی آن انجام محاسبات منطقی و پردازش اطلاعات است. عملکرد تمامی پردازنده ها فارغ از نوع و نسل آنها شامل موارد زیر است.

  • نقل و انتقال اطلاعات
  • انجام محاسبات منطقی و پردازش
  • نتیجه گیری
  • در واقع هر چه قدرت پردازنده یا سی پی یو بیشتر باشد توان پردازش آن افزایش یافته و سرعت سیستم نیز افزایش خواهد یافت. یکی از مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده ی یک سیستم کامپیوتری سی پی یو می باشد که بدون وجود آن سایر بخش ها قادر به انجام عملیات  نخواهند بود. البته پردازنده به تنهایی نمی تواند به انجام فعالیت بپردازند و به قطعه های دیگری همچون حافظه ی ذخیره سازی اطلاعات ، پردازنده ی گرافیکی و … نیاز دارد.
  • سازنده پردازنده اینتل مدل 2695V3 شرکت اینتل یک شرکت چند ملیتی فناوری محور آمریکایی است که توسط گوردون مور و رابرت نویس در سال 1968 در سانتاکلارا ایالت کالیفرنیا تأسیس شده است. اینتل بدون شک بزرگترین و پردرآمد ترین شرکت سازنده چیپ های الکترونیکی است که بسیاری آن را با طرح و توسعه اولین میکروپردازنده های سری 32 بیتی می شناسند. در طی دهه 90 میلادی اینتل سرمایه گذاری عظیمی روی طراحی ریز پردازنده های جدید کرد که باعث رشد بی سابقه ای در این صنعت شد .

به طور کلی حروف پیشوند مدل های CPU سری Xeon که عبارتند از L و E و X و W هستند، نشان دهنده تفاوت پردازنده ها در توان حرارتی (TDP) آنهاست. به گونه ای که توان حرارتی یا مصرفی مدل های L برابر با 60 وات، E برابر با 80 وات ، X برابر با 95 وات، W برابر با 130 وات می باشد.البته ویژگی های این سی پی یو ها فقط به مشتریان تجاری محدود نمی شود و کاربران حرفه ای نیز می توانند با خرید این محصولات سرعت محاسبات خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. مجازی سازی، محاسبات برخی از نرم افزارهای رشته معماری و محاسبات ریاضیاتی بخش کوچکی از کارهایی است که این پردازنده برای آن ساخته شده است.

سی پی یو E5-2695 v3 دارای فناوری های منحصر به فردی می باشد که در صدر این فناوری ها می توان به SpeedStep Technology اشاره کرد.این فناوری امکان عملکرد بالا را در ضمن تأمین توان مصرفی سیستم فراهم می کند. این فناوری ولتاژ و فرکانس را دائما باتوجه به بار کاری پردازنده بالا و پایین می کند

این پردازنده دارای 14 هسته و 28 رشته می باشد که می تواند داده ها و اطلاعات را با حداقل فرکانس 2.30 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس 3.30 گیگاهرتز پردازش نماید. مقدار حافظه کش در این سی پی یو برابر با 35 مگابایت است که داده ها را به صورت موقت در خود ذخیره می کند. حرارتی که این پردازنده می تواند تحمل کند 120 وات می باشد. نوع حافظه ی رم پشتیبانی شده توسط این پردازنده 

DDR4 1600/1866/2133 و حداکثر حافظه ی پشتیبانی شده 32 گیگابایت است.

یکی دیگر از تکنولوژی های به کار رفته در این پردازنده Intel® Virtualization Technology یا (VT-x) می باشد که یک پلتفرم سخت افزاری را قادر می سازد تا به عنوان چند سیستم عامل مجازی عمل کند. این قابلیت با محدود کردن زمان خرابی و حفظ بهره وری با قرنطینه کردن فعالیت های محاسباتی در قسمت های مجزا در پردازنده ، امکان مدیریت بهتری را ارائه می کند.