میانگین امتیاز 35 نفر به این نوشته 4.7 از 5 است.

در تاریخ 6 آوریل 2021، پردازنده مقیاس پذیر نسل سوم اینتل معرفی شد . این پردازنده مناسب استفاده در سرور اچ پی است . در ادامه به بررسی این سی پی یو خواهیم پرداخت .

ناوین شنوی اینتل، معاون اجرایی در Data Platforms Group، و الیزا اسپلمن، نایب رئیس شرکت در Xeon و Memory Group، جدید ترین پردازنده های نسل سوم Intel Xeon Scalable ( با نام رمز ” Ice Lake”) را که از آخرین موارد اضافه شده به مجموعه سخت افزار و نرم افزار Intel هستند به بازار عرضه کردند. این پردازنده ها با هدف قرار دادن مراکز داده، شبکه های 5G و زیر ساخت های هوشمند لبه را نیز مدیریت می کنند.

پردازنده مقیاس پذیر نسل سوم اینتل با استفاده از Ice Lake تعداد هسته ها را به 40 عدد افزایش داده و به طور میانگین 2.65 برابر افزایش عملکرد داشته است.پردازنده های مقیاس پذیر نسل سوم اینتل 50 درصد پهنای باند و ظرفیت حافظه را افزایش می دهد و برای بار های فشرده، شش کانال حافظه را در مقابل 4 کانال حافظه نسل قبلی ارائه می دهد. پلتفرم جدید اینتل از 8 کانال حافظه DDR4-3200 و حداکثر 64 خط PCIe در هر سوکت پشتیبانی می کند.

ویدیوی معرفی پردازنده مقیاس پذیر نسل سوم اینتل

سوکت پردازنده مقیاس پذیر نسل سوم اینتل

اینتل با راه اندازی پردازنده های نسل سوم Xeon مقیاس پذیر خود رویکرد دو جانبه ای دارد. اول اینکه قطعات 14 نانومتری را در دسترس قرار می دهد که فقط سرور های چهار و هشت سوکته را پشتیبانی می کند و دوم اینکه 10 نانومتر SKU را برای سرور های یک و دو سوکت کاهش می دهد. سرور های 4و 8 سوکت، تنها نوع سرور هایی هستند که با پردازنده های جدید مقیاس پذیر Xeon پشتیبانی می شوند.

پردازنده های نسل سوم Xeon مقیاس پذیر اینتل در حال حاظر حداکثر 40 هسته و 80 رشته در هر سوکت ارائه می دهد درحالی که نسل قبلی Cascade Lake به ارائه 28 هسته و 56 رشته در هر سوکت می پردازد.

پردازنده های مقیاس پذیر نسل سوم اینتل زئون برای بارهای ابری، سازمانی، Hpc، شبکه ، امنیتی و اینترنت بهینه شده اند و با 8 تا 40 هسته قدرتمند و دامنه گسترده ای از فرکانس، ویژگی و قدرت مملو از Intel Crypto Acceleration باعث افزایش عملکرد بارهای فشرده رمز گذاری شامل سرویس دهی وب SSL، زیر ساخت 5G و دیوار های آتش /VPN/ فایر وال ها می شود در حالی که تاثیر عملکرد رمزگذاری فراگیر را نیز کاهش می دهد.

سوکت پردازنده مقیاس پذیر نسل سوم اینتل

عملکرد برجسته پردازنده مقیاس پذیر اینتل نسل سوم

پردازنده های جدید نسل سوم Intel Xeon Scalable مورد استفاده در سرور اچ پی بر اساس معماری متعادل و کارآمد ساخته شده اند که عملکرد هسته، حافظه و پهنای باند ورودی/خروجی را افزایش می دهد تا بارهای متنوع کار را از مرکز داده تا لبه تسریع بخشند. این پردازنده ها با استفاده از حداکثر 40 هسته، بسیار قدرتمند می باشند و از ویژگی های شاخص آن ها شتاب دهنده بارهای داخلی است. به طور مثال پردازنده های نسل سوم Intel Xeon Platinum حداکثر با 40 هسته و بهره وری از 8 کانال رم با فرکانس 3200MT/s ، توانایی بالایی را اراده می دهند.

عملکرد برجسته پردازنده مقیاس پذیرش این نسل سوم

بیشتر بخوانید : انواع سی پی یو سرور اینتل

مقیاس چند سوکت در دسترس برای بینش پیشرو

پردازنده های نسل سوم Intel Xeon Scalable با پشتیبانی از حداکثر 28 هسته در هر پردازنده و پیکر بندی های چهار و هشت سوکته، عملکرد پیشرفته ای را پشتیبانی می کنند همچنین فرکانس پردازش را در مقایسه با پردازنده های نسل قبلی خود افزایش می دهند.
  • پردازنده های مقیاس پذیر اینتل زئون نسل سوم، چهار تا هشت سوکت برای تعداد هسته ها ارائه می دهد. 224 هسته در هر پلتفرم در پیکر بندی 8 سوکته
  • حداکثر شش کانال Intel Ultra Path Interconnect( Intel UPI) مقیاس پذیر پلتفرم را افزایش می دهد و پهنای باند پردازنده داخلی را برای بارهای I/O متراکم نسبت به نسل قبلی بهبود می بخشد و تعادل مناسبی را بین بهبود عملکرد و بهره وری انرژی ارائه می دهد.

جدول مقایسه نسل دوم و سوم پردازنده های مقیاس پذیر اینتل

جدول مقایسه نسل دوم و سوم پردازنده های مقیاس پذیر اینتل

امنیت پردازنده مقیاس پذیر نسل سوم اینتل

جدید ترین پردازنده های مقیاس پذیر نسل سوم Intel Xeon که یک گام انقلابی برای حفظ حریم خصوصی و امنیت است شامل Intel SGX می باشد که از داده ها و کد برنامه در حین استفاده محافظت می کند و روش های جدیدی برای همکاری با استفاده از داده های به اشتراک گذاشته را ایجاد می کند. Intel SGX، با کمترین سطح نفوذ در داخل سیستم ، در حال حاضر در مطالعات تحقیقاتی و استقرار تولید توسط بسیاری از سازمان های امنیتی برجسته ثابت شده است. پردازنده های دارای SGX با استفاده از SKU های استاندارد تا 64 گیگابایت در هر پردازنده موجب ایجاد بالاترین امنیت می شود. همچنین Intel SGX از طریق آموزش فدراسیون با محاسبات چند جانبه به بهبود امنیت کمک می کند.