رده جدیدی از RAID کنترلرهای کلاس Enterprise برای سرورهای نسل دهم اچ پی Gen10 ، کنترلر HPE Smart Array G10 می باشد. کنترلرهای این نسل، در کلاسهای کاری متفاوتی عرضه شده اند که هرکدام ویژگی های گسترده و مزایای خاص خودش را دارد که در نهایت سبب به حداکثر رسیدن عملکرد، ظرفیت ذخیره سازی و دسترس پذیری داده ها می شوند. کنترلر HPE Smart Array G10 از نظر عملکردی قادر به ارائه 6/1 میلیون IOPS (4KB Random Reads) هستند که نسبت به کنترلرهای نسل نهم، 65 درصد بیشتر است. از دیگر برتری آنها در مقایسه با کنترلر نسل نهم، می توان به 45 درصد مصرف برق کمتر اشاره نمود که دستاورد مهمی برای این محصول شرکت HPE به حساب می آید. سرعت دسترسی کاربر به داده هایی که اخیرا مورد استفاده قرار داده است، تا 4 برابر افزایش داشته که این کار با Cache کش شدن Hot-Data، از HDD بر روی SSD و توسطHPE Smart Array SR Smart Cache  ، صورت می پذیرد.

قبل از اینکه وارد دسته بندی ها شویم، پیشنهاد می شود تا با مفهوم RAID  آشنا شویم. به  نوعی فناوری در زمینه مجازی سازی، جهت ادغام چندین هارد فیزیکی به صورت یک درایو مستقل، Redundant Array of Independent Disks یا به اختصار RAID گفته میشود که به معنای “آرایه چندگانه دیسک‌های مستقل” که باعث افزایش کارایی و عملکرد و اطمینان بیشتر در فرآیند ذخیره سازی داد ‌ها  می‌گردد. در ادامه به معرفی سه کنترلر HPE Smart Array G10 و بیان مختصات فنی آنها خواهیم پرداخت.

1- کنترلر های HPE Smart Array Controller S-Class (Software RAID) (سطح رده پایین)

این کنترلر از SATA 6G و سطوح 0/1/5/10 RAID پشتیبانی می کند و به ابزار پیکربندی Unified Extensible Firmware Interface یا به اختصار UEFI دسترسی دارند. این کلاس از کنترلرها از درایورهای SATA در پیکربندی RAID استفاده می کنند که بهره وری لازم برای آدرس دهی مکانی ذخیره سازی داده های پیش رونده را ایجاد نموده است. سیستم ‌عامل های امروزی، از RAID پشتیبانی می‌کنند که Software RAID نامیده می‌شود و وظیفه ایجاد و مدیریت درایوهای منطقی فاقد سیستم عامل را به عهده دارد. این نرم‌افزار تنها با در اختیار گرفتن بخش کمی از منابع سرور، بهره وری و کارایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

2- کنترلر های HPE Smart Array Controller E-Class (Essential RAID)   (سطح مقرون به صرفه / اقتصادی)

این دسته از کنترلرها ، ذخیره سازی RAID SIMPLE را همراه با ویژگی ذخیره‌سازی نرم‌افزار محور، با امنیت و قابلیت اطمینان سری های اینترپرایز فراهم می کند. یکی از مشخصه های کلیدی این کلاس، فناوری Raid On Chip یا به اختصار ROC است. این کنترلر در مد ترکیبی (MIXED-MODE) کار می‌کند و پس از اتصال هرگونه درایو خارجی، با فناوری SR Secure Encryption آن را رمزگذاری می‌کند و از امنیت بالای برخوردار است.

3- کنترلرهای HPE Smart Array Controller P-Class (Performance RAID)   (سطح اینترپرایزر با عملکرد بیشینه)

با استفاده از کنترلرهای کلاس P می‌توانید عملکردی در سطح اینترپرایزر در ذخیره‌سازی سرور فراهم کنید. از جمله ویژگی‌های اصلی این سری کنترلرها همانند کلاس E، فناوری ROC است و همچنین از FBWC و RAID های سطوح پیشرفته ۰، ۱، ۵، ۱۰،۵۰ و ۶۰ که دارای ویژگی ADM یا Advanced Data Mirroring هستند، پشتیبانی می کند.

هر سه کلاس معرفی شده در بالا، توسط سرورهای ProLiant ایستاده و رک‌مونت، Blade System، سرورهای Apollo و ماژول های Synergy Compute ، پشتیبانی می شوند. کنترلر HPE Smart Array G10 به نحوی از Data  اطلاعات حیاتی و حساس محافظت می کند که معیارهای مقرارت نظارتی را برآورده ساخته است. همچنین عملکرد RAID5 و RAID6 تا 25 درصد افزایش یافته که برای ورک­لودهای با نگارش ترتیبی بالا، مثل آرشیو سازی و یا دوربین های نظارتی، مناسب است.  با فناوری به روز HPE SmartSSD Wear Gauge زمانی که خطر بالقوه ای درایو را تهدید کند، با هشدار به موقع به شما، یکپارچگی داده ها را از خطر مصون می دارد. هم چنین با استفاده از فناوری HPE Integrated Lights Out (iLO). میتوانید به وصورت آنلاین از موبایل خود، از سلامت سرور و سایر قطعات اطمینان حاصل کرده و وضعیت دستگاه را در هر زمان مانیتور کنید.

نام گذاری آشنایی با کنترلر HPE Smart Array Controller G10

نامگذاری برای این کنترلرها شامل تعدادی حروف و عدد است که هر یک بیانگر ویژگی خاص یا کلاس کنترلر می باشد. در تصویر زیر می‌توانید جزئیات نام‌گذاری کنترلرهای HPE Smart Storage G10 را مشاهده کنید.