معرفی خانواده SAMSUNG PM1643 SAS 12G SSD

یکی از چالش هایی که مدیران شرکت ها در زمینه­ی فناوری اطلاعات IT و ذخیره­سازی داده­ها با آن مواجه هستند، الزام ایجاد زیرساخت های مناسب با توجه به محدودیت بودجه و نیز برقراری شرایط پایدار جهت عملکرد بهینه سیستم ها است. شرکت سامسونگ توانسته با بکارگیری فناوری روز و ارائه محصولات متنوع ذخیره سازی داده، گام بلندی در جهت مرتفع نمودن نیاز شرکت ها و سازمان ها بردارد. سامسونگ به عنوان یکی از برجسته ترین عرضه کنندگان درایو هایSSD شناخته می شود که عملکرد قوی، سریع و قابل اطمینان محصولات این شرکت موجب شده است تا کاربران با اعتماد به این برند معروف، زیرساخت های ذخیره سازی خود را ایجاد نمایند.

اس اس دی سامسونگ مدل PM1643 با قابلیت های ویژه ای که دارد، به طور کاملا تخصصی برای سیستم های سرور سازمانی و پایگاه داده طراحی شده است که نسبت به نسل قبلی خود یعنی PM1633a SAS SSD  ، حدود 60 درصد بازدهی بیشتری دارد. به طور مثال سرعت عملکردی بسیار بالای آن تا 6 برابر سرعت HDD 15K rpm و دو برابر PM1643a است. همین امر موجب کاهش هزینه کل مالکیت (TCO) گردیده است و نکته بسیار مهم در مورد خانواده PM1643 SSD ظرفیت بسیار بالای ذخیره سازی اطلاعات است که در بیشترین مقدار خود به عدد 72/30 ترابایت می رسد و در نوع خود در دنیا بی نظیر است. همین خصوصیت موجب شده تا کاربران بدون نگرانی از بابت ظرفیت، بتوانند حجم انبوهی از اطلاعات را با سرعت بسیار مناسب مدیریت نمایند. مدل های دیگر این محصول در ظرفیت های 960 گیگابایت، 36/15 ، 68/7 ، 84/3، 92/1 ترابایت به بازار عرضه شده است. در ادامه به بررسی مشخصات فنی و عملکردی این محصول می پردازیم.

در تولید این محصول، از تراشه های 64 لایه – 3 بیت، 512 گیگابیت با فناوری V-NAND بهره گرفته شده است که کمک شایانی به افزایش ظرفیت و نرخ انتقال داده می کند. در واقع PM1643 SSD حاصل ترکیب 32 پکیج 1 ترابایتی NAND می باشد که هر کدام متشکل از 16 لایه به صورت استک از تراشه­های V-NAND 512 گیگابیتی هستند. در این سری، شاهد رشد فناوری در طراحی کنترلر DRAM بوده ایم. به عنوان نمونه، میتوان به Through Silicon Via ، به اختصار TSV، اشاره نمود که برای نخستین بار است که در SSD ها به کار گرفته می شود و از آن به منظور اتصال تراشه های ۸ گیگابیت DDR4 و ایجاد ۱۰ پکیج ۴ گیگابایتی TSV DRAM استفاده می گردد. از نقطه نظر امنیتی نیز عملکرد بسیار خوبی داشته و معماری محافظتی قوی دارد که با تشخیص اختلالات سیگنال توسط الگوریتم اصلاح خطا  (ECC) از داده ها حفاظت می نماید. عدم وجود قطعه متحرک و عملکرد بی صدا از دیگر مزایای این SSD به حساب می آید.

سری PM1643 از طریق رابط SAS-12 Gbps به مادربرد متصل می‌شود و سرعت خواندن برابر  2100 مگابایت برثانیه و سرعت نگارش ترتیبی معادل 1700 مگابایت بر ثانیه را دارا می باشد که تقریبا سه تا چهار برابر SSD های معمولی با رابط SATA است. در زمینه تعداد دستور العمل های خواندن و نوشتن قابل اجرا در هر ثانیه یا همان عملکرد تصادفی (IOPS) نیز باید گفت که با برخورداری از خوانش تصادفی Read 400 هزار IOPS وWrite  نگارش تصادفی 50 هزار IOPS ، نسبت به نسل های قبل پیشرفت چشمگیری داشته است.

معمولا سازندگان SSD، طول عمر تخمینی محصولات (MTFB) Mean Time Between Failures  خود را ذکر می کنند. این مقدار که واحد آن ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است که برای PM1643 SSD معادل دو میلیون ساعت می باشد. DWPD شاخصی است که تعداد دفعاتی را مشخص می‌کند که یک کاربر می‌تواند در دوره‌ی ضمانت، به صورت روزانه در کل دیسک بنویسد. به عبارت دیگر تا زمانی که مقدار داده‌های نوشته شده توسط کاربر در روز، کمتر از حاصل ضربDWPD  در ظرفیت SSD باشد، SSD در طول مدت گارانتی آسیب نخواهد دید. مقدار DWPD برای سری PM1643 برابر 1 است که نشان دهنده توانایی بالای آن است.

این محصول 160 گرمی، دارای ابعادی معادل ارتفاع 85/69 میلی­متر ، عرض 20/100 میلی­متر و عمق 80/14 میلی­متر و میانگین توان مصرفی آن 5 وات می باشد. محدوده ی دمای عملکردی نیز بین 0 تا 70 درجه سانتی گراد اعلام شده است. توصیه می‌شود که جریان هوای کافی برای نگه داشتن SSD در دمای عملیاتی بخصوص بر روی بار کاری سنگین‌تر فراهم شود .