میانگین امتیاز 17 نفر به این نوشته 4.6 از 5 است.

مدتی است که شرکت فضایی اسپیس ایکس ، با ارسال ماهواره هایی قصد دارد تا با ایجاد پوشش بر تمام نقاط کره زمین ، اینترنت را در اختیار همه افراد قرار دهد . ” استارلینک ” نام این پروژه عظیم ایلان ماسک و تیمش است . اکنون به پایان پروژه نزدیک شده ایم .

در این مقاله شما را با جزئیات این طرح آشنا میکنیم و بررسی خواهیم کرد که این اینترنت در ایران در دسترس خواهد بود یا خیر. همراه ما در پردازش رایان پژواک باشید .

رویای اینترنت ماهواره ای

اگرچه در این سال ها شرکت هایی مانند ViaSat و HughesNet به دنبال عرضه اینترنت ماهواره ای خود بودند ، اما این بار ایلان ماسک آمده است تا اینترنت ماهواره اسپیس ایکس را ، همانند پروژه های دیگر خود ، بدون نقص انجام دهد .

به نظر شما تفاوت اصلی اینترنت استارلینک با نمونه های دیگر چیست که باعث استقبال گسترده از آن شده است ؟

خب ، از آنجایی که تعداد ماهواره های ارسالی به فضا در استارلینک بسیار بیشتر است ، پنهای باند بیشتری در دسترس کاربران قرار میگیرد که سرعت بسیار بالاتری را ارائه می‌دهد . همچنین مانند دو نمونه قبلی مختص به منطقه جغرافیایی خاصی نیست و همه نقاط کره زمین را شامل می‌شود .

شنیده ها حاکی از آن است که سرور های بکار رفته در مرکز پردازش داده های استارلینک ، از شرکت اچ پی تهیه شده اند ، اما این خبر بصورت رسمی تایید نشده است . همچنین بیان شده است سرور اچ پی مورد استفاده در این پروژه کمک شایانی به اهداف ایلان ماسک کرده است .

استارلینک در کدام کشور ها در دسترس است ؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم ، ابتدا شما را با نحوه علمکرد اینترنت ماهواره آشنا خواهیم کرد . اینترنت ماهواره ای در واقع مجموعه ای از ماهواره هایی است که در فاصله ای یکسان از جو کره زمین با یک دیگر در ارتباط هستند . شرکت فضایی SpaceX با استفاده از استارشیپ ، ماهواره بر فوق پیشرفته خود ، بیش از 1000 ماهواره را در مدار زمین قرار داده است .

استارلینک در کدام کشور ها در دسترس است

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کند ، پوششی از ماهواره های به هم پیوسته ، تمام نقاط کره زمین را از قطب شمال تا قطب جنوب در بر گرفته است . بنابرین Starlink در همه مکان ها و در بدترین شرایط جوی هم در دسترس خواهد بود و تنها نیاز آن آنتن مخصوصش است .

استارلینک در ایران در دسترس خواهد بود ؟

در چند خط بالاتر بررسی کردیم که این اینترنت در همه کشور ها در دسترس خواهد بود . اما گویین شاتول ، مدیر ارشد عملیاتی اسپیس ایکس گفته است که بدون اجازه دولت ها این اینترنت را ارائه نخواهد داد و در حال مذاکره با کشور ها برای ارائه این سرویس هستند .

ایلان ماسک در جواب یک کاربر ایرانی که از او پرسیده بود :” آیا ما ایرانی ها هم می‌توانیم از استارلینک استفاده کنیم ؟ ” در توییتی نوشت :” تا جایی که بتوانیم پشتیبانی می‌کنیم” .

از طرفی حتی اگر این شرکت موفق به جلب رضایت مسئولان ایران شود بعید است بتواند به دلیل تحریم های آمریکا ، این موضوع را بطور رسمی بیان کند . همچنین استارلینک توانایی شناسایی تک تک آنتن های نصب شده را دارد و به راحتی می‌تواند دیش های نصب شده در کشور های غیر مجاز را شناسایی و از مدار خارج کند .

سرعت استارلینک چقدر است ؟

ماهواره های استارلینک در فاصله 560 کیلومتری زمین قرار دارند . همین فاصله پایین سبب شده است تا پینگ اینترنت بین 25 تا 35 میلی ثانیه طول بکشد . این عدد در مقایسه با رقبا که پنگی در حدود 600 میلی ثانیه ارائه داده اند بسیار عالی است.

سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک

زمانی که این شرکت در آزمایشی مشترک با نیروی هوایی آمریکا اینترنت ماهواره ای خود را محک می‌زد ، به سرعت دانلود 610 مگابایت بر ثانیه هم دست یافت . در نسخه های بتای این پروژه هم سرعتی مابین 50 تا 100 مگابایت بر ثانیه برای دانلود ثبت شد . البته همچنان عددی برای سرعت آپلود منتشر نشده است .

اما طوری که در رسانه های مختلف بیان می‌شود سرعت دانلود استارلینک ، 1 گیگابایت بر ثانیه برآورد می‌شود که در مقایسه با دیگران بسیار سرعت بالایی خواهد بود .

بیشتر بخوانید : معرفی سرور اچ پی و بررسی محصولات آن

اینترنت ماهواره ای چه زمانی در دسترس قرار خواهد گرفت ؟

در ابتدا استارلینک تنها در دسترس تعدادی از کارکنان اسپیس ایکس در دسترس بود . اکنون در فاز دوم آزمایش ، اینترنت ماهواره ای Starlink در دسترس مردم آمریکای شمالی قرار گرفته است . افرادی که ثبت نام کرده بودند ، حالا می‌توانند با پرداخت هزینه اشتراک و تهیه آنتن مخصوص این سرویس ، به آن دسترسی پیدا کنند .

اگر برنامه های SpaceX بدون مشکل اجرا شوند ، انتطار می‌رود که تا اواخر سال 2021 این سرویس بصورت جهانی در دسترس همگان قرار بگیرد .

 هزینه راه اندازی و دسترسی به استارلینک چقدر است ؟

اگر علاقه به تهیه این اینترنت دارید ، باید برای تهیه اشتراک ماهیانه 99 دلار را بپردازید . برای دسترسی به این اینترنت هم به دیش مخصوص آن احتیاج دارید که قیمت آن 499 دلار برآورد شده است .

به طور کلی استارلینک برای تمامی مناطق زمین در دسترس است

ایلان ماسک در جواب یک کاربر ایرانی که از او پرسیده بود :” آیا ما ایرانی ها هم می‌توانیم از استارلینک استفاده کنیم ؟ ” در توییتی نوشت :” تا جایی که بتوانیم پشتیبانی می‌کنیم” .

سرعت اینترنت استارلینک با پنگ 30 میلی ثانیه ای بین 50 تا 100 مگابایت است .

انتطار می‌رود که تا اواخر سال 2021 این سرویس بصورت جهانی در دسترس همگان قرار بگیرد .

هزینه اشتراک ماهیانه 99 دلار و هزینه دیش آن 499 دلار است