در هفته گذشته اولین تصاویر از کارت‌های گرافیکی نسل بعد شرکت Nvidia منتشر شد. این نسل در حال حاضر صرفا با نام GeForce Ampere شناخته می‌شود. البته این تصاویر فعلا در حد شایعاتی باقی ماندند که کسی به آنها باور ندارد. این کارت‌های گرافیکی از فناوری جدید خنک سازی استفاده می‌کنند که شامل دو فن است. در این طراحی هر یک از فن‌ها در سمت مخالف بدنه کارت قرار خواهند گرفت که فرآیند هوا رسانی را به هیت سینک را بر عهده دارند. این فناوری خنک سازی تقریبا دو سوم از بدنه کارت را خواهد پوشاند.

پس از انتشار این اطلاعات به صورت گسترده در اینترنت، برخی از علاقه مندان دست به ساخت رندر سه بعدی از مدل‌های به دست آمده زدند. Nvidia به هیچوجه در مورد اخبار منتشر شده به صورت غیر رسمی خوشحال نیست و تحقیقات اولیه خود را در کارخانه‌های مونتاژ این کارت‌ها آغاز کرده. این دو کارخانه در واقع فاکس کان و BYD هستند.

البته این خبر نیز به صورت غیر رسمی توسط Igor’s Lab منتشر شده است. بر اساس این گزارش فناوری جدید خنک سازی تقریبا بر اساس فناوری توسعه پیدا کرده که در کارت‌های سری RTX-20 شاهد استفاده از آنها بودیم. این فناوری جدید خنک سازی هزینه نسبتا زیادی را به همراه دارد. باید گفت که حدس زده می‌شود که قیمت این فناوری چیزی در حدود 150 دلار است!

این فناوری خنک سازی شامل چندین هیت سینک متصل شده به یکدیگر همراه با استفاده از PCB در میانه آنهاست.گران قیمت بودن فناوری خنک سازی Nvidia همه رامتعجب کرددر گزارش Igor’s Lab پیش بینی شده که طول این کارت‌ها چیزی در حدود 21.9 سانتیمتر است. با توجه به این هزینه نسبتا زیاد، Nvidia استفاده از این فناوری جدید را برای سه SKU پرچم دار خود حفظ خواهد کرد.

این سه کارت در واقع جایگزین‌های جدید TITAN RTX، RTX 2080 Ti و RTX 2080/Super خواهند بود. هر سه محصول اشاره شده که هنوز نام آنها دقیق مشخص نیست از این فناوری جدید خنک سازی استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که Nvidia قصد دارد بعد از سالیان زیاد دیگر از برند TITAN استفاده نکرده و پرچم‌دار گران قیمت نسل جدید GeForce RTX 3090 نام خواهد داشت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده به نظر می‌رسد که این کارت قدرتمند از رابط حافظه 384 بیتی استفاده می‌کند و در این کارت شاهد استفاده از 24 گیگابایت حافظه GDDR6X خواهیم بود. این کارت قدرتمند حداقل 350 وات توان مصرفی خواهد داشت. در واقع باید گفت که کارت‌های نسل آینده شرکت Nvidia اولین محصولاتی هستند که از استاندارد جدید حافظه GDDR6X بهره خواهند برد.

این حافظه می‌تواند سرعت انتقال داده‌ها را نسبت به نسل قبلی افزایش دهد. در هر صورت باید منتظر اخبار رسمی از سمت Nvidia باشیم.