سرور HPE ProLiant DL560 Gen9 با عملکردی بسیار مطلوب و با قیمتی مقرون به صرفه، به عنوان یکی از سرورهای مناسب جهت استفاده در پایگاه داده (Data Center) می باشد. این سرور در زمینه مجازی سازی (Virtualization)، تلفیق سروری (Server Consolidation)، فرآیند کسب و  کار (Business process) و همچنین بهره برداری از اپلیکیشن های پردازش دیتا در حجم بالا، دارای عملکردی بهینه، قابلیت ارتقاپذیری و امنیت بالا می باشد. سرور HPE ProLiant DL560 Gen9، محصولی از شرکت معتبر  HPEبه صورت یک سرور دو یونیته2U ، دارای 4 سوکت با تراکم بالا، مناسب جهت پردازش اطلاعات با حجم های کاری چندگانه (Multiple Workloads) و همچنین مدیریت زیرساخت سریع و مطمئن برای شتاب بخشی در ارائه سرویس های وابسته به شبکه، توسط بکارگیری فناوری های نوین می باشد. در ادامه به بررسی سیستم سخت افزاری و بیان ویژگی های عملکردی و فنی این سرور و فناوری های به کار رفته در آن خواهیم پرداخت.

در این سرور نسل 9 اچ پی، از خانواده پردازنده Intel Xeon E5-4600v3 و Intel Xeon E5-4600v4 پشتیبانی می شود. همچنین، تراشه (Chipset) به کار رفته در این محصول، از سری Intel C610 می باشد. در جدول زیر اطلاعات مربوط به انواع مدل پردازنده قابل پشتیبانی در این سرور، به همراه سرعت فرکانس، تعداد هسته های قابل دسترسی و میزان حافظه کش آنها، ارائه شده است.

همانگونه که مشاهده شد، در این سرور، مقادیر پارامترهای عملکردی، بستگی به مدل پردازنده به کار رفته در آن دارد. به طور مثال، حداکثر سرعت فرکانس CPU در این سرور، معادل 2.9GHz است که توسط پردازنده E5-4655v3 تامین می شود. در صورتی که حداکثر تعداد هسته قابل دسترسی در این سرور، 22 عدد بوده که متعلق به پردازنده E5-4669v4 است.

این سرور از رم های HPE SmartMemory DDR4، در دو نوع Registered (RDIMM) و Load Reduced (LRDIMM)  پشتیبانی می کند. سرور HPE ProLiant DL560 Gen9 دارای 48 اسلات DIMM است که سهم هر پردازنده، 12 اسلات و 4 کانال می باشد، و هر کانال از سه ماژول DIMM پشتیبانی می کند. در صورت استفاده از رم های RDIMM ، با ظرفیت32GB  می توان انتظار فراهم شدن ظرفیت کل حافظه معادل با 1.5TB(=48*32GB) داشت. در صورتی که با بهره گیری از رم های LRDIMM با ظرفیت 64GB، به حداکثر حافظه رم در این سرور دست خواهیم یافت که برابر با 3TB(=48*64GB) می باشد. قابل ذکر است که حداکثر سرعتی که حافظه این سرور اچ پی پشتیبانی می‌کنند، معادل 2400MHz است.آشنایی با سرور HPE ProLiant DL560 Gen9

سرور HPE ProLiant DL560 Gen9  به جهت برخورداری از فناوری های نوین در زمینه امنیت اطلاعات و داده ها، توانسته تا سطح بسیار بالای حفاظتی و امنیتی برای کاربران ایجاد نماید. پشتیبانی از ماژول HPE Trusted Platform Module (TPM)، استفاده از حافظه های دارای قابلیت ECC پیشرفته و پشتیبانی از فناوری Advanced Data Mirroring (ADM) توسط این سرور سبب شده است تا علاوه بر جلوگیری از دسترس  های غیرمجاز به اطلاعات، در صورت بروز هرگونه خطا و ایراد، با تصحیح آن به ادامه فعالیت خود ادامه دهد.

سرور HPE DL560 Gen9 با برخورداری از ۷ اسلات PCIe 3.0 طیف زیادی از کارت گرافیک و شبکه را پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، وجود پورت اختصاصی HPE iLO 4 ، سبب شده تا کارایی عملیات شبکه با پهنای باند اختصاصی بیشتر، بهبود یابد.  در این محصول، مجموعا 4 عدد پورت USB3.0 و 5 عدد پورت USB2.0 در اختیار کاربران قرار گرفته است.  بسته به سطح کاری این سرور، کنترلر ذخیره سازی (Storage Controller) و کنترلر شبکه (Network Controller) مطابق جدول زیر می باشد.

این سرور اچ پی قابلیت پشتیبانی از فناوری گرافیکی Integrated Matrox G200 را داراست که انجام فعالیتهای مرتبط را با کیفیت مطلوب فراهم می سازد. منبع تغذیه HPE 1200W Power Supply از نوع Common slot platinum plus Hot-Plug می باشد که از ویژگی های مدیریت انرژی برخوردار بوده و به همین سبب منجر به کاهش مصرف انرژی می گردد. شایان ذکر است که سرور HPE ProLiant DL560 Gen9 از سیستم عامل و نرم افزارهای مجازی سازی نظیر Microsoft Windows Server، Red Hat Enterprise Linux (RHEL)، Vmware و SUSE Linux Enterprise Server (SLES) پشتیبانی می کند.

قابلیت Hot Plug بودن فن‌ها و درایوها، کدهای QR جهت دسترسی آسان به اطلاعات محصول و تعیین کننده های هویت امنیتی یا به اختصار SID بهینه شده، از ویژگی های دسترسی آسان و مشتری مداری این محصول محسوب می گردد. وجود نرم افزار های مدیریتی مانند iLO Management، Intelligent Provisioning، HP OneView Advanced و HP Insight Control در سرور HPE ProLiant DL560 Gen9، موجب سهولت مدیریت محیط های کاری پیچیده، سرورها و استوریج ها از راه دور، فراهم نمودن داشبورد شخصی و آنلاین را برای مانیتورینگ سلامت زیرساخت های یکپارچه و مدیریت پشتیبانی سیستم و هم چنین به روزرسانی مداوم فریمورها و هاردها شده است.

ابعاد این محصول، طبق اعلام شرکت سازنده، معادل ارتفاع 74/8 سانتی متر، عرض 55/44 سانتی متر و عمق 94/74 سانتی متر بوده، و محدوده وزنی آن با توجه به تعداد هارد درایوها و سایر متعلقات وابسته موجود در سرور، از 69/17 کیلوگرم تا 3/31 کیلوگرم متغیر است. دمای عملکردی آن نیز مابین 10 الی 35 درجه سلسیوس اعلام شده است.