قطعات سرور اچ پی  تعیین کننده اصلی عملکرد، سرعت و کیفیت تجربه کاری و شبکه سازمانی شما است. خرید قطعات سرور hp اصلی نیز از دغدغه‌های اصلی خریداران است و همیشه پس از مذاکره بر سر قیمت قطعات سرور hp مهمترین نکته کیفیت و اصالت آن‌ها بوده و هست. هر فروشنده‌ای در زمان فروش قطعات سرور hp به مشتریان خود شاخص‌هایی را معرفی می‌کند که مشتریان بتوانند بر اساس آن قطعات خریداری را کرد و از آن استفاده کنند. اما فروش قطعات سرور hp به صورت سنتی جوابگوی نیاز مخاطبین نبوده است. 

شاسی یا مادر برد

تمام قطعات سرور hp باید بر روی یک شاسی و یا مادربرد سوار شوند. این شاسی پایه اتصال تمام قطعات به همدیگر است. در واقع هنگامی که شما اقدام به خرید سرور hp می‌کنید، در حال خرید یک شاسی هستید که تمامی قطعات سرور hp بر روی آن نصب شده است. مدل سرورها هم بیشتر به مادربرد آن اشاره دارد. در واقع بسیاری از قابلیت‌های هر سرور hp وام دار امکاناتی است که از طریق مادربرد یا شاسی ایجاد شده است.

انواع قطعات سرور اچ پی پردازنده سرور

در میان تمام قطعات سرور hp هیچ قطعه‌ای به اهمیت پردازنده وجود ندارد. در واقع پردازنده قلب اصلی یک شبکه است. اکنون شرکت اینتل، AMD و چند شرکت دیگر با شرکت HPE همکاری می‌کنند که انواع گوناگونی از پردازنده‌های سرور را ایجاد کنند. در ‌فروشگاه‌ آی‌تی‌باز ما مجموعه‌ای گسترده از پردازنده‌ها را ارائه کرده‌ایم. این مجموعه به صورت مداوم با آخرین مدل‌ها و برندهای پردازنده سرور در حال به‌روز شدن است.

رم سرور

رم یا RAM یکی از قطعات سرور hp است که وظیفه آن سرعت بخشیدن به عملیات‌های پردازشی سرور است. رم‌ها در ظرفیت‌های گوناگونی تولید می‌شوند و در طی سال‌های اخیر نیز به شدن ظرفیت آن‌ها بالا رفته است. در طی کمتر از بیست سال از رم‌های چند مگابایتی به رم‌های چند ترابایتی رسیده‌ایم. بنا به گفته کارشناسان شرکت HPE در سال‌های اخیر شاهده ورود رم‌های 512 گیگابایتی و بالاتر خواهیم بود.

منبع تغذیه 

تمام قطعات سرور hp در هنگام کار نیازمند بهره‌مندی از انرژی برق هستند. توزیع درست این انرژی باید توسط یک مدار مجزا انجام شود. منبع تغذیه یا پاور وظیفه انجام این کار را بر عهده دارد. در منبع تغذیه انرژی برق بر اساس مصرف، ولتاژ و آمپراژ مورد نیاز قطعات سرور hp تقسیم شده و یا به صورت مستقیم و یا توسط مدارهای مادربرد به قطعات سرور hp ارسال می‌شود. در بیشتر سرورهای hp امکان استفاده کردن از چند پاور برای جلوگیری از، قطع ناگهانی جریان برق و افزایش ضریب اطمینان وجود دارد.

هارد سرور

‌هاردها پنجمین قسمت مهم در میان قطعات سرور hp هستند. بسیاری از نمونه‌های سرور hp در بدو امر فاقد هرگونه‌هارد هستند. اما ممکن است در برخی از باندل‌ها و کانفیگ‌هایی که از سوی این شرکت و یا شرکت‌های تخصصی نظیر آی‌تی‌باز، ارائه می‌شوند، تعدادی‌هارد با ظرفیت‌های متناسب ارائه شده باشند.‌هارد حافظه قطعات سرور hp است و تمامی آنچه که کاربران و سیستم‌های نظارتی و مدیریتی انجام می‌دهند در آن ذخیره می‌شود. اکنون دو نمونه‌هارد مکانیکی (H.D.D) و حافظه‌های حالت جامد (S.S.D) در سرورها استفاده می‌شوند. با این حال حافظه‌های حالت جامد (S.S.D) طرفداران زیادی پیدا کرده است و به خاطر سریعتر بودن و نیز فقدان قطعات مکانیکی، امروزه در بسیاری از سرورها و استوریج‌ها به کار گرفته شده است.

راید کنترلر

در هنگام خرید قطعات سرور hp به خصوص در زمان خرید‌هاردها نام راید کنترلر (RAID Controller) زیاد به گوشتان می‌خورد. در هنگامی که شما اقدام به ذخیره‌سازی اطلاعات در سرورها و چند‌هارد می‌کنید، اطمینان از ذخیره‌سازی درست این اطلاعات یکی از مهمترین فاکتورهای عملیاتی است. در این میان به خاطر ترافیک و تعدد‌هارد درایوها به سادگی نمی‌توان اینکار را انجام داد. برای همین در قطعات سرور hp یک قطعه به نام راید کنترلر قرار گرفته است که نسبت به ایجاد نسخه پشتیبان و صحت از ذخیره‌سازی اطلاعات اقدام می‌کند. 

باطری راید کنترلر

همانطور که در قسمت قبل قطعات سرور hp گفته شد، راید کنترلر وظیفه هدایت ترافیک ذخیره‌سازی و نیز تهیه نسخه‌های پشتیبان را دارد. اما در صورت بروز قطع برق ممکن است این وظیفه به صورت ناگهانی متوقف شده و بخشی از اطلاعات‌هارد از بین برود. برای حفظ جریان اطلاعات ما نیازمند یک منبع انرژی اضافی و احتیاطی هستیم. در اینجاست که ما از باتری راید کنترل استفاده می‌کنیم. این باطری می‌تواند در قطع برق نجات بخش اطلاعات شما باشد.

کارت شبکه

کارت شبکه یکی از مهمترین قطعه‌ها در سرور‌های اچ پی هستند. این قطعه امکان اتصال شبکه به سرور را مهیا می‌کند و تمامی ارتباطات سرور با دنیای خارج را برقرار می‌کند. در هنگام خرید قطعات سرور hp یکی از مهمترین پرسش‌های خریداران همیشه معطوف به قدرت و توانمندی این قطعه است. اکنون انواع بسیار گوناگونی از کارت‌های شبکه تولید شده است. و هر کدام نیز بر اساس سرعت، حجم ترافیک و قابلیت‌های شبکه توانمندیهای مختلفی را ارائه می‌کنند.