میانگین امتیاز 5 نفر به این نوشته 4.8 از 5 است.

گروهی از مهندسان تواستند در جدیدترین اختراع خود، دیسک نوری پنج بعدی (5D) با ظرفیت 500 ترابایت و عمر مفید 13.8 میلیارد سال را معرفی کنند. این نسل جدید از حافظه ذخیره‌سازی، توسط محققین دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان ساخته شده است که در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد. با ما همراه باشید تا بصورت دقیق، ویژگی های شگفت انگیز این محصول جدید را بررسی نماییم.

سال هاست که افراد به دنیال ذخیره کردن اطلاعات خود روی CD ، DVD ، حافظه فلش ، هارد ها و … هستند. هر کدام از این تکنولوژی‌ها با چالش هایی روبه‌رو هستند. به عنوان مثال ما در دی‌وی‌دی ها با فضای کم ، ازبین رفتن اطلاعات از طریق آسیب دیدن سطح دیسک و مشکلاتی از این دست مواجه هستیم.

در مجموع دو عامل حجم فضای ذخیره‌سازی و عمر ذخیره‌ساز پای ثابت مشکلات دستگاه های ذخیره‌ساز بوده‌اند. اما دانشمندان حالا توانسته‌اند دیسک نوری 5D را معرفی کنند که می‌تواند تا 500 ترابایت اطلاعات را بصورت ایمن حفظ کند. ویژگی‌ حیرت انگیز دیگر ، توانایی نگهداری داده‌ها بدون هیچ‌گونه آسیب تا 13.8 میلیارد سال است.

دیسک نوری 5D چطور ساخته می‌شود؟

دانشمندان برای ساخت این نوع از ذخیره‌سازها ، از سه لایه نقطه‌ای در مقیاس نانو بر روی دیسک شیشه‌ای دو بعدی بهره میگیرند. این سه لایه نشان‌دهنده موقعیت ، جهت و اندازه هستند که سه بعد دیگر را تشکیل می‌دهند. مجموع این پنج بعد برای رمزنگاری داده‌ها مورد استقاده قرار می‌گیرند. حافظه 5 بعدی جدید می‌تواند با تراکم بیش از 10 هزار برار دیسک های BlueRay اطلاعات را ذخیره کند.

فیلم کوتاهی از فرآیند تولید دیسک نوری 5 بعدی:

پخش ویدیو

تفاوت نسخه جدید دیسک 5 بعدی با نسخه های قبلی

عمده‌ترین تفاوت این نسخه از دیسک نوری با نسخه های معرفی شده در گذشته ، سرعت نوشتن اطلاعات است. با بالا بردن سرعت نوشتن اطلاعات از طریق لیزر ، احتمال به هم ریختن ساختار دیسک وجود دارد. اما محققان توانستند با آزمایش‌های متعدد سرعت مناسب انتقال اطلاعات از طریق لیزر فمتوثانیه‌ای را کشف کنند که به مراتب از سرعت نوشتن دیسک های قبلی سریع‌‌تر است.

یوهائو لی ، یکی از محقق‌های موفق در این زمینه توانست روشی جدید اختراع کند تا زمان نوشتن دیتاها به روی دیسک کاهش یابد. در این روش از قابلیت‌های لیزر فمتوثانیه‌ای و تکرار در نوشتن داده‌ها با سرعت بالا استفاده می‌شود.

صفحه شیشه‌ای دیسک نوری 5 بعدی با ظرفیت 500 ترابایت

این تیم تحقیقاتی با ارسال پالس هایی در سطوح مختلف، سطحی را پیدا کردند که بدون آسیب به دیسک اصلی ، سرعت نوشتن را بالا می‌برد.

نحوه نوشتن و خواندن اطلاعات در دیسک 5D جدید

در روشی که یوهائو لی بدست آورده ، پالس هایی کوتاه و با قدرت زیاد از طریق لیزر به سطح شیشه‌ای ساطع می‌شود که در نتیجه آن ساختارهایی در مقیاس نانو ایجاد می‌شود. برای این روش ، حداکثر 1 میلیون واکسل (Voxel) در ثانیه انتخاب شده است ، در حالی که در دیسک های 5 بعدی هر بیت به چندین واکسل نیاز دارد. این فرایند در نهایت سرعتی در حدود 230KB/s را در اختیار ما قرار می‌دهد.

به طور کلی نوشتن اطلاعات به منظور تکمیل ظرفیت 500 ترابایتی روی این نوع دیسک‌ها 60 روز زمان خواهد برد که بعد از آن امکان تغییر در اطلاعات وجود ندارد. برای خواندن اطلاعات نیز تنها به میکروسکوپ و یک فیلتر نوری برای عبور دادن پرتوهای نوری با قطبشی مشخص نیاز است.

سخن پایانی

این دستگاه ذخیره‌ساز در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد. تیم طراح این دیسک‌های نوری ، به دنبال جذب سرمایه گذار است تا بتواند این دیسک‌های نوری را در مقیاس انبوه تولید کند. بشر می‌تواند تمامی دستاورد های خود را برای آیندگان در این دیسک‌ها ذخیره کند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این ذخیره‌ساز ها برای عموم مردم نیز قابل استفاده خواهند بود یا خیر.

منبع: ExtremeTech