در این مقاله قصد داریم که مروری بر مزیت ها، مدل ها و فناوریهای استفاده شده در درایوهای هارد دیسک HDD سرورهای شرکت اچ پی ای داشته باشیم. HDD شامل دیسک های مغناطیسی هستند و به عنوان دستگاهی برای نگهداری و ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌کنند. درایوهای هارد دیسک مدل های مختلفی دارند و بر اساس نوع کاربری آن، هارد مناسب را انتخاب و خریداری می‌کنند. درایوهای هارد دیسک اچ پی (Hard Disk Drive HPE) با ارائه ی عملکرد بهینه، قابلیت اطمینان پذیری، سازگاری و تامین امنیت داده ها، برای استفاده در سرورهای اچ پی و پلتفرم های ذخیره ساز، سبب شده که به عنوان یک گزینه مناسب، برای بکارگیری در بارهای کاری (Workloads) متفاوت، از کسب و کارهای کوچک گرفته تا سازمان های بزرگ، اولویت داشته باشند.

درایوهای هارد دیسک HDD HPE توسط نظارت های کیفی پیشرفته، در طول مدت بهره برداری از آن، مورد آزمایش و تنظیم قرار گرفته اند. فریمورهای این هارد دیسک ها برای عملکرد قابل پیشبینی و پایدار درایو، بهینه شده اند و توانسته مجموعه ای کامل از عملکرد بالا را در کنار ظرفیت ذخیره سازی فوق العاده، برای انواع عملیات تجاری و سازمانی فراهم سازد.

قابلیت اطمینان پذیری محصولات شرکت HPE، به پشتوانه 4/2 میلیون ساعت آزمایش های به روز، سخت گیرانه و بسیار دقیق و نیز اعمال برنامه های ارزیابی کیفی، میسر گشته است. فناوری HPE Smart Firmware و HPE Smart Array Controller و Systems Insight Manager، قابلیت ارائه هشدار پیشگیرانه قبل از وقوع خرابی (Failure) در دستگاه را مهیا ساخته است.

استاندارسازی و ساده سازی طراحی هارد دیسک ها برای استفاده در سرورها و جلوگیری از حملات بدافزار ها و هکرها با استفاده از فناوری HPE Digitally Signed Firmware و شیوه رمزنگاری کنترلر محور، در کلاس اینترپرایز با استاندارد FIPS 140-2 ، توسط بهره گیری از  فناوری HPE Smart Array SR Secure Encryption به وجود آمده است.

هارد دیسک HDD HPE در دو  ابعاد / فرم فکتور SFF (2.5”) – Small Form Factor و LFF (3.5”)  – Large Form Factor ، دو نوع رابط SAS 12Gbps و SATA 6Gbps و در سه کلاس کاری متفاوت طراحی و تولید شده اند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

1- کلاس کاری هارد اینترپرایز Enterprise : این کلاس کاری از هارد دیسک های اچ پی، برای کاربردهای سطح بالا و حساس، مثل سرور ایمیل، طراحی منابع اینترپرایز ERP و مدیریت ارتباط با مشتریان CRM تولید شده است. هارد دیسک های این کلاس فقط از یک نوع رابط کاربری SAS 12Gbps پشتیبانی می کند.

الف) یک مدل از آن دارای سرعت چرخش دیسک 10K RPM است و در فرم فکتور SFF و ظرفیت ذخیره سازی حداکثر تا 2.4TB ارائه شده است. ( مدل های دیگر در ظرفیت های : 300GB، 600GB،900GB، 1.2TB،  1.8TB)

ب) نوع دیگری نیز وجود دارد که از هردو فرم فکتور SFF و LFF پشتیبانی می کند، سرعت چرخش دیسک آن معادل با 15K RPM و ظرفیت آن حداکثر 900 GB است. (ظرفیت مدل SFF : 300GB،450GB ، 600GB و 900GB / ظرفیت مدل LFF:  300GB، 600GB)

2- کلاس کاری میانه Midline : این کلاس کاری از هارد دیسک های اچ پی، برای کاربردهای سطح متوسط و متداول، مثل تهیه آرشیو  Archiveیا گرفتن بک آپBack up  تولید شده است. هارد دیسک های این کلاس از دو نوع رابط کاربری SAS 12Gbps و SATA 6Gbps پشتیبانی می کند. تمام هاردهای موجود در این کلاس دارای سرعت چرخش دیسک 7.2K RPM است و از هردو فرم فکتور SFF و LFF پشتیبانی می کند و ظرفیت آن حداکثر  16TBاست . ( مدل های دیگر در ظرفیت های : 1TB، 2TB، 4TB، 6TB، 8TB، 10TB، 12TB ،14TB  و 16TB)

2- کلاس کاری رده پایین Entry : این کلاس کاری از هارد دیسک های اچ پی، که فقط هم در برخی سرورهای منتخب اچ پی پشتیبانی می شود، برای کاربردهای سطح پایین و سبک، مثل بوت و بک آپ تولید شده است. هارد دیسک های این کلاس از یک نوع رابط کاربری SATA 6Gbps پشتیبانی می کند. هاردهای موجود در این کلاس دارای سرعت چرخش دیسک 7.2K RPM است و فقط در فرم فکتور LFF طراحی شده اند و ظرفیت آن حداکثر  4 TBاست . ( مدل های دیگر در ظرفیت :1TB   ، 2TB)

بنا به اعلام شرکت سازنده، هارد دیسکهای اچ پی در هر سه کلاس فوق، محدوده دمای عملکردی 10 تا 35 درجه سلسیوس دارند. وارانتی Warranty کلاس اینترپرایز و میانه، سه ساله و برای Entry یک ساله است. عکس زیر نیز می تواند راهنمای خوبی برای تشخیص سریع نوع هارد دیسک از روی نام فنی آن باشد.