میانگین امتیاز 15 نفر به این نوشته 4.8 از 5 است.

شرکت اینتل در تامین تراشه و عرضه آن با چالش هایی روبه رو شده است. ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای یک محصول در هر بازاری یک امر بسیار مهم و استراتژیک محسوب می‌شود که اگر پیشبینی مناسبی برای آن صورت نگیرد تبعاتی همچون کاهش فروش در سال های آتی را در پی خواهد داشت. همین امر در ماه های اخیر شرکت اینتل (Intel) را که در بخش سی پی یو سرور و کامپیوتر شخصی فعالیت گسترده ای دارد را با مشکل تامین تراشه مواجه کرده است.

پت گلسینگر ، مدیرعامل اینتل در مصاحبه‌ با خبرگزاری CNBC

“پت گلسینگر” ، مدیرعامل اینتل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC اعلام کرد : « شرکت اینتل در حال حاضر در سخت ترین شرایط چند سال اخیر قرار گرفته است ، اما در آینده‌ای نزدیک این چالش ها رفته رفته برطرف خواهند شد تا سپس تا پایان سال 2023 ، بتوانیم بدون مشکل به تامین و عرضه تراشه‌هایمان بپردازیم. »

گلسینگر در این مصاحبه به بیان دلیل عدم توزیع تراشه‌ها در ماه‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت:« عرضه تراشه بصورت مجموعه‌ای صورت می‌پذیرد ، به عنوان مثال حتی اگر CPU تامین باشد ، در صورتی که GPU یا تراشه Wifi نداشته باشید امکان توزیع هیچ یک از آن‌ها وجود نخواهد داشت. همچنین دیتاسنترها به شکل خاص و قابل توجه‌ای با کمبود تراشه‌های تامین‌کننده توان و برخی تراشه‌های شبکه مواجه هستند. »

مدیرعامل اینتل در شرایطی به بیان این سخنان پرداخته است که فروش خالص این شرکت در بخش تراشه های کامپیوتر 2% کاهش پیدا کرده است. در بخش محصولات Notebook هم شاهد افت 5 درصدی فروش هستیم. کارشناسان دلیل کاهش فروش Intel را نتیجه عدم تامین قطعات می‌دانند.

تاثیر کرونا در فروش شرکت اینتل و تامین تراشه‌های آن

با شروع بحران کرونا و شکل‌گیری قرنطینه های طولانی مدت ، نیاز افراد به استفاده از لپ‌تاپ ، نوت‌بوک و تلفن همراه افزایش یافت. همین امر شرایط را برای شرکت اینتل بهبود داد و سبب رشد 20 درصدی فروش کامپیوتر های شخصی شد. اما این درآمد توانست تنها بخش کوچکی از افت فروش نوت‌بوک های اینتل را جبران کند.

تاثیر کرونا در فروش و تامین شرکت اینتل و تراشه‌های آن

در ماه های اخیر با بهبود واکسیناسیون و مهیا شدن شرایط حضور افراد در مراکز آموزشی ، رشد فروش این قطعات کمتر شده است. علی رغم این کاهش فروش ، اینتل اعلام کرد که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش درامد داشته است. این شرکت به لطف گسترش سرور ها و دیتاسنتر ها اکنون درآمد 18.1 میلیارد دلاری دارد.

وضعیت AMD ، رقیب اینتل ، در تامین تراشه

طی ماه های اخیر AMD توانست در رنکینگ‌های رسمی و بررسی کاربران ، از محصولات اینتل پیشی بگیرد. با توجه به میزان فروش این دو شرکت در سال‌های گذشته ، این آمار و ارقام برای AMD بسیار خوشایند است. به طور مثال ، شرکت AMD توانست بعد از 15 سال در بخش CPU های کامپیوتر و لپ‌تاپ ، از intel سبقت بگیرد.

وضعیت AMD ، رقیب اینتل ، در تامین تراشه

گلسینگر از تلاش ای‌ام‌دی در این بخش اینگونه تقدیر می‌کند:« AMD در دوسال اخیر تلاش بزرگ و قابل احترامی را انجام داده است ؛ اما این روند با حضور پردازنده‌های آلدر لیک و سفایر رپیدز اینتل ، به پایان خواهد رسید. »

پیشبینی می‌شود با معرفی سی‌پی‌یوهای آلدر لیک ، اینتل بتواند به راحتی از پردازنده رایزن 5000 سبقت بگیرد. از طرف دیگر پردازنده سفایر رپیدز به عنوان رقیب اصلی پردازنده‌های Epyc شرکت AMD و نسل چهارم سی پی یو سرور Xeon با این نسل از پردازنده‌های شرکت AMD به رقابت خواهد کرد.

سخن پایانی

در نهایت باید منتظر ماند تا مشخص شود برنامه‌ریزی های اینتل در آینده پاسخگوی نیاز مشتریان خواهد بود یا در طرف مقابل ، AMD با توجه به کنار زدن اینتل در سال گذشته ، برنامه‌های جدیدی برای تثبیت جایگاه خود ارائه می‌دهد. به نظر شما گلسینگر می‌تواند Intel را قوی‌تر از قبل به مقام نخست بازگرداند یا AMD مانع از بازگشت اینتل به جایگاه گذشته‌اش خواهد شد؟