به طور کلی سرور HPE به سه دسته کلی تقسیم میشوند
1. HPE tower server
2. HPE rack mont server
3. HPE blaid server

DL مخفف Density Line می باشد که به سری رکمونت سرور hp اطلاق می گردد.این سری از محصولات شرکت hp شرکت بسیار قدرتمند بوده و قابلیت انعطاف و مدیریت پذیری بالایی دارند و در 3 گروه 100 ، 300 و 5000 تولید می شود. این سرورها برای محیطهای با تعداد زیاد سرور مناسب هستند و جهت استفاده باید داخل رک قرار گیرند. البته از این نوع سری DL380 یکی از پرفروش ترین مدل ها در ایران میباشد و بسته به محیطی های که دارای رک می باشند انتخاب مناسبی می باشد و شاید این گروه از سرورها برای پشتیبانی از میزان حافظه دیسک و I/OO بالا طراحی شده اند. در بخشهای مختلف از جمله سایتها، دیتا سنترها و … می توان از آنها استفاده نمود.

سری DL100 سرور hp ساده وکم هزینه، با قابلیت پشتیبانی دو پردازنده،مناسب برای محیطهای کاری کوچک با معماری یک لایه، قابل استفاده برای کاربردهایی از قبیل Networking ,File and Print Shared internet access و… که شامل مدلهای DL120، DL160. DL165 و DL180 می باشد.

سری DL300 سرور hp ارائه شده در مدلهای متنوع، با قابلیت پشتیبانی از دو پردازنده، مناسب برای دیتا سنترها و محیطهای کاری بزرگ، قابل استفاده برای کاربردهای Front-end network applicationHP ,e-mail ,Database و … که شامل مدلهای DL320،DL360،DL370 ، DL385 و DL380 می باشد.

مانند سرور اچ پی مدل DL380P Generation 8 و سرور اچ پی مدل ProLiant DL360 Gen7 می باشند.

سری DL500 سرور hp قابل توسعه­­­ با قابلیت پشتیبانی از چهار پردازنده ایده­آل برای پردازشهای سنگین و برنامه های کاربردی با درجه اهمیت بسیار زیاد، سیستم های ERP,CRM, Large Database و ….که شامل مدلهای DL580 و DL585 می باشد.

تفاوت مدل های مختلف سرور های اچ پی

سرور ML

این ســری از سرور hp بـرای شرکتها ، موســـســـات ، ســـازمانهای متوسط و بزرگ طراحی شده و بعبارت دیگر جهت پشتیبانی از میزان حافظه دیسک و I/O بالا طراحی شده اند.در بخشهای مختلف از جمله سایتها، دیتا سنترها و … می توان از آنها استفاده نمود.همچنین برای استفاده نیازی به رک ندارند وبه صورت Tower قرار می‌‌‌‌‌گیرند. البته در صورت نیاز می‌توان این سرورها را داخل رک قرار داد. در این گروه سرورهای مدلهای سری ML100 و ML300 قرار دارند.

سری ML100 سرورهای اچ پی ساده،کم هزینه، مناسب برای محیطهای کاری کوچک و قابل استفاده برای Networking, File and Print,Shared Internet access,HPC clusters که شامل مدلهای ML110 و ML150 می باشد.

سری ML300 سرورهای اچ پی با قابلیت پشتیبانی از یک یا دو پردازنده، مدیریت پیشرفته از راه دور و انعطاف پذیری بالا در میزان حافظه و I/O ، کارایی و قابلیت گسترش بالا، مناسب برای کاربردهای Email,Database که شامل مدلهای ML310، ML350، ML330 و ML370 می باشد.

این سری از سرورهای HPE که به سرورهای ML مخفف Modular Line معروف است، به رده ی سرورهای ایستاده HP تعلق دارد . خط تولید سرورهای HPE proliant ML برای سازمانهایی که به دنبال سرورهای ایستاده قدرتمند و قابل ارتقال هستند همچنان فعال است که در سه سری 100، 300، 500 تولید دارد در حال حاضر سری 500 تولید جدیدی ندارد و در نمایندگی های HPE توزیع نمیگردد.جایگزینی مناسب برای PC هایی که نرم افزار های خاص با پردازش بالا دارند، هزینه ای کمتری نسبت به سایر مدلهای سرور Hp دارند، نیازی به استفاده از رک ندارند، برای شعبات سازمانها نیز کاربرد مناسبی دارند.

این سرورها برای شبکه های کوچکی (مثلا 10 تا 100 کاربر دارند) که سرویسهای کمی با پردازش کم دارند می تواند بسیار مناسب و مقرون به صرفه باشد مثلا سرور حسابداری یک داروخانه، قیمت به نسبت پایینی دارند ، قیمتی نزدیک به خرید یک سیستم کلاینتی ولی با این تفاوت که دارای سرعت و امنیت بالاتری به لحاظ ساختاری هستند و پایداری قابل قبولی دارند و زیر ساختی پایدار برای شبکه را فراهم می کنند.

این سری از سرور HPE که به سرور های DL مخفف  Density Line معروف است سرورهای Rackmont هستند و برای سازمانهایی که به دنبال سرورهای قدرتمند و قابل ارتقا هستند مناسب است و در سه سری 100 ، 300 و 500 تولید میشود و این سری از سرورها دارای قابلیتهای بسیاری است. فضای کمی را اشغال می کنند و انعطاف پذیری بالایی دارند و با ویژگی های بالایی که دارند زیرساختی منعطف و فوق العاده برای مرکز داده فراهم می کنند. مناسب برای دیتاسنتر ها ، محیطهایی با تراکنش سیستمی بالا، شبکه هایی با اتاق سرور و رک، نیاز به بستر مناسب برای مجازی سازی است.