میانگین امتیاز 10 نفر به این نوشته 4.5 از 5 است.

یکی از پرطرفدارترین مسائلی که در چند سال اخیر مطرح بوده ، استخراج ارزهای دیجیتالی است. برخلاف اینکه در بسیاری از کشور ها ، دولت ها اجازه استخراج رمز ارز ها را نمی‌دهند و آن را کاری غیرقانونی معرفی کرده اند ، روز به روز بر تعداد افرادی که به دنبال استخراج یا همان ماینینگ ارزهای دیجیتالی هستند ، افزوده می‌شود. در این بین ، ارز دیجیتالی چیا ( Chia Network ) ، یکی از چندین ارز دیجیتالی است که ماینر ها به استخراج آن می‌پردازند. در این مقاله همراه ما در پردازش رایان پژواک باشید تا با ماینیگ چیا (Chia) آشنا شوید .

آشنایی با ارز دیجیتال چیا

تاریخچه

شبکه چیا نتورک ( Chia Network ) در سال 2017 توسط ” برام کوهن ” که خالق بیت تورنت است ، به وجود آمد. کلمه چیا از گیاه چیا گرفته شده است و رنگ سبز سازمانی این ارز دوستی آن با طبیعت را نشان می‌دهد. چیا در تلاش است تا مصرف انرژی را کاهش دهد و بلاک چینی سازگار با طبیعت ایجاد کند.

رمز ارز چیا بر خلاف دو غول ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین و اتریوم که بر پایه الگوی اثبات کار ( PoW ) استخراج می‌شوند ، از الگوی اثبات فضا و زمان ( PoST ) استفاده می‌کند. یکی از انتقاد هایی که به بیت کوین و اتریوم وارد است ، در ارتباط با الگوریتم استخراج آن هاست که مصرف برق بسیار بالایی دارند و در نهایت به طبیعت آسیب وارد می‌کنند. در مقابل ، از بین چند صد رمز ارز دیگر ، چیا با شعار طبیعت دوستی آمده است که همین امر توجه بسیاری از ماینر ها را به خود جلب کرده است.

تاریخچه ارزدیجیتال چیا

شبکه چیا چگونه کار میکند ؟

چیا با کد منحصر به فرد خود ، به جای استفاده از کامپیوتر های قوی برای حل معادلات ریاضی ، از فضای خالی هارد درایوها در جهت تهیه امنیت بلاک چین خود استفاده می‌کند. ماینر ها می‌توانند از هارددیسک ها (HDD) و هاردهای جامد (SSD) استفاده کنند. فارمر های چیا پلات های 101Gb را روی همین فضاهای خالی ایجاد می‌کنند که این پلات ها حاوی هش هستند.

هنگامی که بلاک جدیدی در بلاک چین چیا افزوده می‌شود، هش آن با هش موجود در درایو فارمرها مقایسه می‌شود ، سپس کاربری که نزدیک ترین نتیجه را بازگرداند ، برنده‌ی آن بلوک است .

روش کار الگوی اثبات فضا و زمان (PoST)

این الگوریتم که اولین بار توسط ساتوشی ، خالق بیت کوین در سال 2018 معرفی شد ، جایگزینی برای روش پرمصرف اثبات کار است. در ادامه به بررسی دقیق این الگو میپردازیم.

همان طور که قبلا گفته شد ، الگوی اثبات فضا از حجم خالی هارد دیسک ها استفاده می‌کند تا در کنار الگوی اثبات زمان ، امنیت شبکه بلاک چین را تامین کند. کاربران بلاک چین با نصب نرم افزار مخصوص این روش ، فضای خالی هارد خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و شبکه مجموعه ای از اطلاعات رمزگذاری شده را روی پلات ذخیره می‌کند. در ارز چیا هر 101 گیگابایت از فضای آزاد ، یک پلات نام گذاری شده است.

حال احتمال برنده شدن هر فارمر برابر با حجم اختصاص داده شده به حجم کل شبکه است. بنابرین هرچه فضای بیشتری در اختیار شبکه قراردهید ، احتمال برنده شدن شما نیز افزایش میابد و می‌توانید پاداش بلاک را ببرید.

مشخصات فنی مورد نیاز استخراج چیا

برای استخراج Chia نیاز به تمامی قطعات یک کامپیوتر معمولی دارید. این رمزارز روی سیستم عامل های ویندوز ، MacOS و لینوکس قابل استخراج است. فرایند ایجاد پلات طی چهار مرحله انجام می‌گیرد که در هر مرحله سی پی یو ، رم و فضای ذخیره سازی متفاوتی استفاده می‌شود.

حافظه مورد نیاز برای ماینینگ ارز چیا

  • هارد درایو ( HardDrive )

هر پلاتی که توسط شبکه ایجاد می‌شود ، ابتدا در حافظه موقت و سپس در حافظه دائمی ذخیره می‌شود. پیشنهاد ما این است که برای افزایش سرعت شروع فارمینگ از حافظه های SSD یا NVMe برای فضاهای موقت که که سرعت بالایی دارند استفاده کنید. برای فضاهای دائمی نیز از هارد دیسک های HDD بهره ببرید، زیرا عمر بالاتری در کنار قیمت مناسب دارند. هارد HDD با سرعت 5400rpm برای فارمینگ کافی است. حداقل فضای ذخیره‌سازی موقت 370GB و حداقل فضای ذخیره‌سازی دائم 100GB است.

  • سی پی یو ( CPU )

در بحث سی پی یو ، دست فارمرها برای انتخاب باز است. شما می‌توانید پردازنده‌ای تک هسته ای را انتخاب کنید ، اما مشکل اصلی سرعت پایین‌ در فرایند Parallel Plotting است. بنابرین پردازنده های Core i7 و حتی بالاتر ایده‌آل هستد.

  • رم ( RAM )

شما با 4Gb رم هم می‌توانید فارمینگ کنید. اما مقادیر بالاتر از 16 گیگابایت برای رم پیشنهاد می‌شود. حتی استفاده از رم های 32 و 64 گیگابایتی شرایط کاملا ایده‌آلی را برای استخراج ارز چیا فراهم می‌کند.

  • مادربرد

در زمان خرید مادربرد هم مادربرد هایی که دارای چندین پورت ساتا هستند را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید از مادربرد هایی که از هاب ساتا بهره میبرند ، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید مادربرد

  • منبع تغذیه و پاور

در نهایت باید منبع تغذیه مناسب را با توجه به تعداد هارد هایی که استفاده می‌کنید ، انتخاب کنید.

نکته مهم : یکی از نکاتی که در کنار بحث سخت افزاری باید به آن توجه کنید ، استفاده از برندهای معتبر قطعات است. تجربه عملی نشان داده است استفاده از هارد اچ پی ، سی پی یو اینتل سری پلاتینیوم و گلد ، رم اچ پی و پاور اچ پی بدون ایجاد مشکل و خرابی ، به شما در فارمینگ رمز ارز Chia کمک خواهد کرد.

سودآوری ارز چیا ( Chia Network )

این سوال پیش می‌آید که ” آیا استخراج چیا به صرفه است ؟ “. شبکه چیا روز به روز گسترده تر از قبل می‌شود. در نتیجه این رشد ، شبکه Chia نیز گسترده تر خواهد شد. کمی قبل تر شانس برنده شدن را بررسی کردیم. بنابرین شما باید به طور مرتب به ارتقای دستگاه های خود بپردازید تا شانس برنده شدن شما افزایش پیدا کند.

شما می‌توانید با استفاده از سایت chiacalculator.com میزان درآمد فارمینگ Chia را براساس معیار های خود بدست آورید. البته به خاطر داشته باشید که هم قیمت دلار و هم قیمت ارز چیا نوسان زیادی دارد که باید آن را در محاسبات خود اعمال نمایید. همچنین قیمت تهیه اولیه قطعات و تعویض قطعات خراب شده را در نظر داشته باشید.