امروزه یکی از مهمترین وظایف شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات، ارتقاء محصولات خود، با توجه به نیازهای متنوع کاربران و با بهره گیری از فناوری های جدید می باشد. شرکت HPE که یکی از پرچمداران برجسته در زمینه تولید سرور است، همواره با استفاده از فناوری روز و بکارگیری دانش نوین، سعی در بالا بردن کیفیت و عملکرد محصولات داشته است. تعهدات پیوسته شرکت مبنی بر توسعه زیرساختهای سرورها سبب شده تا هر بار نسل جدیدی از این سیستمها توسط مهندسین طراحی و ساخته شود. در ادامه به معرفی و بررسی آخرین نسل سرورهای تولید شده در شرکت HPE می پردازیم.

سرورهای ProLiant محصول شرکت Hewlett Packard Enterprise (HPE)  یکی از محبوب ترین سرورهای مورد استفاده در میان کاربران در سرتاسر جهان است. عملکرد بالا، قابل اعتماد بودن در پردازش اطلاعات و ارتقاء پذیری سبب شده تا بهترین گزینه برای انتخاب شرکتهای کوچک تا بزرگ باشد. در سال 2012 نسل هشتم ( Gen 8 / G8) سرورهای اچ پی معرفی شدند که جایگاه مناسبی در بازار سرور برای خود ایجاد نمود. پس از دوسال نیز ، نسل نهم (Gen 9 / G9) به بازار معرفی شد. اما در اواخر سال 2017 آخرین و پیشرفته ترین نسل سرورهای اچ پی در قالب نسل دهم (Gen 10 / G10) گام در عرصه فناوری اطلاعات و شبکه گذاشت. با تولید و عرضه سرورهای HPE Generation 10 یا همان اچ پی نسل 10، تغییرات گسترده و عمده ای در زمینه دیتاسنترها و فناوری شبکه ایجاد شد. به جرات می توان گفت که در این نسل جدید، تجربه بسیار متفاوتی نسبت به نسل های قبلی شاهد هستیم، که دلیل آن را می توان در بهره گیری از فناوری های پیشرفته  همراه با خلاقیت و نوآوری، در راستای بهینه سازی عملکرد، کاهش هزینه های خرید، راه اندازی و نگهداری، افزایش یکپارچگی، و ارتقا زیرساختهای امنیتی منحصر به فرد محصولات دانست.

سرورهای HPE Gen10 دارای زیرساخت‌ های محاسباتی همگرا هستند که از آن جهت اجرای بارهای کاری WorkLoad و برنامه های گوناگون در محیط‌ های سنتی Local Application  وCloud  ابری چندگانه استفاده می ‌شود. همچنین سرور HPE Gen10 شامل مجموعه کامل از نرم‌ افزارهای مدیریتی، امنیتی، مجازی‌سازی و توسعه شبکه است. همانطور که گفته شد، شاهد قابلیت های ویژه ای با بهره گیری از فناوری های پیشرفته و به روز در این سری هستیم که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

فناوری های به کار رفته در سرورهای HPE Gen10

در این نسل، قابلیت تشخیص تهدید، شناسایی بدافزارها و بازیابی خودکار به حالت امن درصورت بروز نقص وجود دارد و اعتبار سنجی سیستم اصلی در هر شبانه روز توسط Firmware فریمور صورت میپذیرد. همچنین از اطلاعات درون سرور با استفاده از بالاترین سطح الگوریتم­ های امنیتی (CNSA – Suite) محافظت می گردد. از طرفی دیگر، میتوان بوت امن سرور Secure Boot را مدیون بهره گیری از فناوری به روز شده Integrated Lights-Out Management 5 یا به اختصار iLO 5 ، که شامل استفاده از فناوری امضای دیجیتالی (Digitally Signed Firmware – DSF) است، دانست. از هاردهای اچ پی با پورت‌های SAS یا SATA یا SSD با پهنای باند ۱۲ گیگابیت و LFF  های ۱۲ ترابایتی و SFF های ۱۵٫۳ ترابایتی پشتیبانی می‌شود و سرور HPE Gen10 بر اساس مدل توسعه ای ساخته شده است که بتواند هارد‌های با ظرفیت بالا، حافظه های ذخیره سازی حجیم، پردازنده‌های با تعداد هسته بیشتر ، کیت ‌های ارتباط از راه دور، و ارتباطات Wi-fi را پشتیبانی نماید.

در ساخت محصولات این خانواده از پردازنده های Intel Xeon Scalable (چهار سری پلاتینوم، گلد، سیلور و برنز) استفاده شده است که پردازش بالا و دسترسی سریع به داده ها را میسر می سازد. استفاده از حافظه پایدار DDIM و قابلیت سیستم هوشمند تنظیم کارایی در کنار آن استفاده از و استفاده از API‌ ها، موجب افزایش عملکرد محاسباتی در حافظه، سرعت بخشیدن در ذخیره ­سازی برنامه‌ ها و کاستن از سطح انرژی مصرفی برای بارهای پردازش داده های حساس به تاخیر می‌­شود. از طرفی امکان پیکر بندی منابع سرور به ‌­صورت دینامیک و تطبیق بارهای کاری خاص با محیط سرور هوشمند در این نسل ایجاد شده است. همچنین HPE Gen10، قابلیت بهره برداری بسیار مناسبی را در فضای پردازش هیبریدی ابریHybrid Clouding  فراهم آورده است.

برتری سرورهای HPE Gen10 از دیدگاه آماری

بد نیست که از لحاظ آمار و ارقام نگاهی به سرورهای این نسل بیاندازیم. در این نسل شاهد رشد 66 درصدی در پهنای باند حافظه ( 256 GB/s در نسل دهم به جای 154 GB/s در نسل نهم)، افزایش تقریبا 11 درصدی سرعت حافظه­ های HPE DDR4 (2666 MT/s در نسل دهم به جای 2400 MT/s نسل نهم)، رشد 27 درصدی تعداد هسته ها (پردازنده اینتل سری Scalable با 28 هسته در نسل دهم، به جای پردازنده اینتل زئون سری E5 با 22 هسته)، افزایش 50 درصدی تعداد کانال های حافظه ( 12 کانال در نسل دهم به جای 8 کانال در نسل نهم)، رشد 50 درصدی ظرفیت ماژول NVIDIMM (16GB با 24 عدد اسلات در نسل دهم به جای 8GB در نسل نهم) هستیم.

از پرکاربردترین سرورهای HPE ProLiant Gen10، می توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • MicroServer G10
  • ML30 G10
  • DL20 G10
  • ML110 G10
  • ML350 G10
  • DL325 G10
  • DL360 G10
  • DL380 G10
  • DL385 G10
  • DL560 G10
  • DL580 G10
  • DX G10