میانگین امتیاز ۱ نفر به این نوشته ۴ از ۵ است.

یک شرکت راه آهن آلمانی، آگهی استخدامی برای یک مدیر سیستم‌عامل Windows 3.11 منتشر کرد. علاوه بر مهارت‌های مدیریت Windows for Workgroups روی این سیستم‌عامل ۳۰ ساله، استخدام‌کننده به داوطلبانی که تجربه MS-DOS دارند، با دید مثبت‌تری نگاه خواهد کرد. به گفته این شرکت، این مدیر بر سیستم‌هایی با پردازنده‌های ۱۶۶ مگاهرتزی و حیرت‌انگیز ۸ مگابایت رم نظارت خواهد کرد. ممکن است کمی نگران‌کننده به نظر برسد که شبکه‌های مدرن ریلی هنوز روی چنین سیستم‌های قدیمی‌ای کار می‌کنند، اما سیستم‌های حیاتی اغلب به فلسفه‌ی “اگر چیزی خراب نیست، تعمیرش نکن” پایبند هستند.

“سیلیکون لاور” در توییتر به این آگهی استخدامی اشاره کرد و توضیح داد که شرکت استخدام‌کننده تقریبا برای تمام نمایشگرهای ریلی در آلمان مسئول است. بدیهی است که این سیستم‌ها تا حدی به برنامه‌های قدیمی MS-DOS و Windows 3.11متکی هستند. به نظر می رسد آگهی استخدام، که دیروز دیدیم، امروز حذف شده است. در این آگهی ذکر شده است که فرد منصوب شده سیستم‌های قدیمی را که هنوز برای عملیات راه‌آهن حیاتی هستند، نگهداری و به‌روزرسانی خواهد کرد. با جزئیات بیشتر، متوجه می‌شویم که این نرم‌افزار مسئول سیستم نمایش کابین راننده در قطارهای سریع‌السیر و منطقه‌ای است که مهم‌ترین داده‌های فنی را به صورت real-time به راننده نشان می‌دهد.

ویندوز 3.11 در راه آهن آلمان
ویندوز ۳.۱۱ در راه آهن آلمان

در حالی که استفاده از نرم‌افزارهای قدیمی برای سیستم‌های حیاتی مانند راه‌آهن ممکن است نگران‌کننده به نظر برسد، این شرکت استدلال می‌کند که این سیستم‌ها قابل اعتماد و امتحان خود را پس داده‌اند و جایگزینی آن‌ها با سیستم‌های جدیدتر می‌تواند پرهزینه و پرخطر باشد. علاوه بر این، یافتن متخصصان واجد شرایط برای کار با این سیستم‌های قدیمی دشوار است. حذف آگهی استخدام ممکن است نشان دهد که این شرکت قبلا فرد مورد نظر خود را پیدا کرده است. با این حال، این واقعیت که چنین سیستمی وجود دارد و به نرم‌افزارهای قدیمی متکی است، نمونه‌ای جالب از نحوه ادامهٔ استفاده از فناوری‌های قدیمی در دنیای مدرن است.

اینکه شاهد چنین سیستم‌عامل‌های قدیمی هستیم که برای ارائه داده‌های مهم و آنی به آن‌ها اعتماد می‌شود، تا حدودی نگران‌کننده است، اما پیدا کردن سیستم‌های قدیمی حیاتی که توسط نرم‌افزارهای قدیمی اجرا می‌شوند، غیر معمول نیست. علاوه بر این، ممکن است نمایشگر فقط برای اطلاعات داده ارائه دهد و نه سیستم‌های ایمنی حیاتی.

بیشتر بخوانید: خبری شوکه کننده برای استفاده از ویندوز ۱۲

ویندوز ۳.۱۱ و ارتباط شبکه‌ای

نکته قابل توجه در مورد Windows 3.1X این بود که اولین نسخه از سیستم عامل مبتنی بر رابط گرافیکی مایکروسافت با شبکه یکپارچه بود و یک شبکه محافظت شده را معرفی کرد. مایکروسافت این سیستم عامل دوستدار شبکه را در سال ۱۹۹۲ و پایان پشتیبانی آن در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۱ به بازار عرضه کرد.

ویندوز 3.11

استفاده از ویندوز ۳.۱۱ در قطارهای سریع‌السیر آلمان

طبق برخی صحبت‌ها در انجمن Hacker News، سیستم قدیمی ذکر شده در حال حاضر در قطارهای ICE 1 و ICE 2 آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این موضوع درست باشد، نرم‌افزاری که به MS-DOS و Win 3.11 متکی است ممکن است تا سال ۲۰۳۰ یا حتی بعد از آن مورد نیاز باشد. نکته جالب دیگر این بود که یکی از سیستم‌های ریلی که با Win 3.11 کار می‌کند، دارای بایوس مربوط به سال ۱۹۹۶ و پردازنده ۱۶۶ مگاهرتزی و ۸ مگابایت رم است.

پافشاری بر تکنولوژی‌های قدیمی

سخت‌افزار و نرم‌افزارهای قدیمی بارها و بارها در غیرمنتظره‌ترین مکان‌ها ظاهر می‌شوند. روز گذشته، گزارشی در مورد اینکه سران ژاپن بالاخره از اعتیاد خود به فلاپی دیسک‌ها دست کشیده‌اند، منتشر شد. در همین حال، علاقه‌مندان هنوز کامپیوترهایی را بر اساس پردازنده قدیمی ۸۰۸۸ اینتل خریداری می‌کنند و در کارت‌های گرافیک باس ISA اورکلاک (افزایش فرکانس) انجام می‌دهند.

نظر شما چیست؟ آیا استفاده از تکنولوژی های قدیمی در قسمت های مختلف مدیریتی، قابل توجیه است؟